Sunday, July 22, 2012

Bersama mak ayah,Ramadhan Pertama

Gembira apabila Ramadhan pertama mak ayah sanggup bersama saya dan keluarga menyambut Ramadhan di Kelantan.Itupun setelah mak ayah menziarahi cucu terbarunya.

Kami bertolak sebaik sahaja anak-anak pulang dari sekolah.Manakala mak ayah sudah sampai ke Kuala Lipis awal hari khamis malam.Jadi hari Jumaat jam 1 petang kami bertolak dan sampai ke Kelantan hingga jam 6 petang.

Sempat juga mak bertarawih di Masjid Tuan Guru Nik Aziz.Dah alang-alang mak sampai sana,mak nak merasa bertarawih di Kelantan.



Okay.Sebelum tu omak ado bawokan lauk gulai pisang.Jarang bonar saya makan gulai pisang ni.Kalau mak tak masak,tak merasolah saya.Sobab kalau saya masak tak sosodap masakan omak.Alahai,dah anak ramai pun tak gak ghoti2 masak.he he he...

Omak kato sonang yo masak eh,ayah saya suko sangat lah,masakan orang nogori gak ni.Tanyo gak kek omak,apo rosopi eh...omak kato alah sonang yo,macam masak cili api jo.

nilah yang mak bagitau.

Pisang Kapas-Rebus dan potong.
Santan,cili api,kunyit
Ikan masin Talang

Dah masak santan,cili api dan kunyit dan ikan masin talang,baru masukkan pisang rebus tadi,rasa masinnya dan tutup api.

Aik senang sangat,takde bawang-bawang ke?Tak payah bawang mak kata....he he he

Saya pun dah pulang semula ke Kuala Lipis,mak ayah sudah selamat sampai ke Kuala Lumpur petang tadi.Ada planning pula ni nak berbuka di Kuala Lumpur pula.

Pesanan:Walau macam mana pun masakan mak memang sedap tiada tandingan.

18 comments:

  1. Pisang tu bukan rebus, tapi celur untuk buang getah dia.. Kalau gulai pisang dgn ikan bilis saja pun sedap gak..

    Tapi sy suka makan kulit pisang yg disiat2 tu daripada makan isi pisang tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. celur ye...kalau rebus takut pisang lembik yek...tak ingat dah rasa macam mak cakap rebus he he he....

      Delete
  2. sy pon x tau nak masak umie...nampak senang tp..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak senang kan...saya pun terkejut bila mak bagitau resepinya

      Delete
  3. sedap masak lemak pisang tu..akak pun suka tp dah lama tak makana..nak masak sendiri tak reti

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap dapat makan sekali sekala kak..

      Delete
  4. salam kenal, duk d lepih ke? tengok gambo gulai pisang tu dah tau mesti sodap pasal nampak pekat kuahnya.. selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah...tapi bukan bandar Lipis betul2...kat Benta je...
      kuah lauk tu jadi pekat saya perangat banyak kali..tapi memang sedap

      Delete
  5. mmg pun....kalau kita masak tak sedap mcm mak masak kan? saya pun pelik nape...padahal dah tiru bulat2 resepi mak...huhu...

    tu lah namanya air tgn mak kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betullah air tangan mak memang tiada tandingannya...sebab tu kalau balik umah mak,suh mak yang masak...he he he

      Delete
  6. Wow..gulau ikan masin tu mmg menyelerakan..huhu..trliur tgok!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bulan pose ni...ikan masin sedap...

      Delete
  7. rindu air tangan mak! uwaa.. kdg2 ikut resepi mak pun tak sama mcm mak masak kan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya walupun mak ngan saya dipisahkan dengan 2 jam perjalanan pun dah rindu masakannya...apalagi awak ka yang duk jauh nun di sana lagilah rindukan..

      Delete
  8. Selamat menyambut bulan ramadhan dan selamat berpuasa kak..Yea, hadiahnya ema dah terima,,.terima kasih banyak kak... maaf lambat bagitahu..minggu lepas banyak bercuti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat berpuasa juga buat mamaema...kalau dah sampai lega rasanya...lama juga menanti jawapan tu...takpe saya faham...masing-masing sibukkan..

      Delete
  9. selamat berpuasa ida... uiiii betul2 sedap gulai tu.. mia tak reti sangat kalau masak gulai2 ni... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat berpuasa mia...saya pun tak reti jugak mia masak2 gulai...untuk 2 orang makan bolehlah..

      Delete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...