Friday, July 06, 2012

Siang Sihat Malam Demam

Anak demam siapa yang selalu berjaga malam?Mestilah kebanyakannya ibunya.Sebab naluri kasih sayang ibu terhadap anaknya sangat dalam berbanding bapanya?Setuju tak?Tak setuju tak pe,tak marah pun.Jawapan adil semua pernah berjaga malam jaga anak demam.

Cerita pasal anak demam ni,si bongsu saya Arissa yang berusia 2 tahun tu,demam dia hanya panas dari petang membawa ke malam hingga ke pagi.Bila hari dah cerah,dia sangat aktif bermain.Banyak kali saya tengok keadaannya begitu bila demam.Siang memang tak berapa panas badannya.


Arissa sedang tidur bersama teddy bear Mr Bean

Waktu malam demam tu,saya basah-basahkan kepalanya dan badannya dengan air.Suhu demamnya naik antara 37-38 darjah selsius.Waktu ni memang berjaga banyak kalilah,sebab dia meragam,Suruh tepuk dia lah,nak air lah.Sampai ada ketika dia ajak berbual,tapi dalam keadaan kurang bermaya.Saya layankan je.

Bila siang menjelma,dia sangat aktif seolah-olah malam tadi tu demamnya hanya seperti bermimpi sahaja.Itu yang saya pelik tu,normalkah keadaan ni?Macam hari ni,siang tadi siap main kat luar rumah lagi,gembira je dia.Tapi bila dan beransur petang,dia mula meragam,tiba-tiba panas semula badannya.Tu pun dia sendiri rela suruh letakkan 'cool fever' kat dahinya.Biasanya dia tak suka,kalau letak je dia cabutkan balik,sampai dah tak boleh melekat lagi.

Ada anak orang lain pernah tak macam ni?Tak ke klinik lagi ni,sebab baba dia ada urusan kerja di luar negeri.Kalau duduk Pahang,buat kerja kat Kelantan,luar negeri lah kan....he he he

Pesanan:Seram juga,ada ketika anak menuding jari ke arah sesuatu yang saya tak nampak....heeeeeeee..heee heeeeee..


21 comments:

  1. hehe.. penah alami peristiwa cemni ngan adik2 dni dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang mana tu?yang seram tu ke?he he he

      Delete
  2. Memang budak kecik kalau demam cari Maknya..

    Tapi part tuding jari ke arah sesuatu tempat tu ada gak anak menakan MYra dok tunjuk2, bila tanya apa dia dok tunjuk2 lagi kat tempat tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye lah jarang cari paknya kan..

      part seram tu ada juga ye anak saudara Mj kena...

      Delete
  3. anak saya dulu2 selalu jua macam ni.. pastikan beri dia ubat, pantau panas badan, n bacakan selawat 3 kali, alfatihah dan ayat kursi hembuskan perlahan pada anak tu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye lah...sebab ubat takde lagi masa tu(tak g klinik lagi),saya hanay basahkan kepala...saya akan cuba bacakan yang awak ajar ni..tq ye..

      Delete
  4. kadang-kadang memang gitu..jgn kata baby..anak sy yg dh 11 tahun tu pun kadang-kadang jadi..siang ok..malam demam..

    apapun kena terima rawaan dari doktor juga agar x melarat..:)

    ReplyDelete
  5. semoga arrisa cepat sembuh ye..

    perkara sama pernah jd pada mak bila anak bongsu mak si Isabella masuk hospital bulan lepas.. dah le dalam wad tu hanya mak dan bella aje.. tepat pukul 3 pagi dia jerit katanya ada hantu kat depan bilik air.. perghhhhhhh memanggggg serammmm sesangat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin!dah sihat sikit ni...

      tapi betul tak apa yang mereka lihat...eee...seramkan..

      Delete
  6. wo wo..akak dah bawak pegi berubat tak?sebelum ni anak2 akak yang lain ada kena macam Arisa tak?harap tu bukan petanda awal nak jadik spiderman la ye :P (joking ea kakak jgn amik ati hehehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hish..dah okey lah...dia tak nak jadi spiderman sebab dia pompuan...girlfriend dia bolehlah...ha ha ha

      Delete
  7. kitaorg gilir2 kalau tak mmg flatla.. amana dulu tiap2. bln sakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok tu gilir2...tak letih sangat...tp ada ketika dia nak kat umi je...

      Delete
  8. tunjuk kat benda yg tak nampak?alamak ngerinya..huhu

    ReplyDelete
  9. baik bwk ke klinik..kan melarat susah lak..

    ReplyDelete
  10. Alhmdulillah kalau dah sihat...
    Anak akak pun pernah macam tu...main tunjuk2 kat atas siling kalau demam...menakutkan....

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...