Thursday, June 28, 2012

Ikan Tenggiri Masak Asam Pedas


Saya tahu masak asam pedas ni ada banyak versi.Ada banyak bahan dan ada yang sikit je bahannya.Saya bukanlah pandai sangat masak asam pedas,setakat nak masuk kat tekak saya dan keluarga bolehlah.Jadi saya malas nak letak segala jenis bahan yang kalau orang lain buat memang sedap.Cara memasak pun banyak versi juga.Ini versi mudah saya.

Bahan-bahan saya mudah je:

Ikan tenggiri

Cili kering
Bawang merah,bawang putih
Halia
Kunyit hidup
Lada hitam
Blenderkan je

Serai (titikkan je)
Air asam jawa.

Bahan Tambahan:
Terung,bendi dan tomato

Buat pun mudah je,Tumis bahan-bahan blender,masuk serai.Agak-agak naik minyak sikit,masuk air asam jawa.Masukkan ikan.Perasakan dengan garam.Mudah sangat kalau dah biasa ke dapur tu.

Cubalah!

Kat Melaka tu saya suka makan asam pedas ikan pari,nama gerai dah lupa,tapi memang lauk asam pedaslah,pilih je ikan apa kita nak suruh mereka masak,rasanya dekat dengan Mall.Bukan dalam Mall tau(apa ye nama mall situ?)

Pesanan:Saya selalu test,cuba dan try banyak kali nak buat asam pedas,pernah buat dulu masam sangat,terlebih asam daaa....



20 comments:

  1. Dah lama tak makan asam pedas.. Nak buat kena tunggu hari minggu jela ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. asam pedas kalau kena gaya masak...makan lauk tu je pun dah sedapkan..

      Delete
  2. sedapnya.. asam pedas melaka terbaik! sy masak asam pedas byk kali failed je.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang terbaik...kena banyak kali cuba masak baru jadi... he he he

      Delete
  3. UmmiArissa, saya masak asam pedas mmg simple gile. So, rasa dia pun bleh imagine la kan tak sedap mana la. Saya guna asam keping. Pastu halia, serai dan lada hitam saya tak letak. Tapi asam pedas saya mesti kena ada daun kesum. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. daun kesum tu yang bagi naik rasa tu...sedap je tu...

      Delete
  4. ikan tenggiri masak asam pedas memang meveles...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena pulak dapat ikan tenggiri segar..manis je rasa ikannya..lembut..

      Delete
  5. jarang dapat masak sesedap yang diingini.. memang peberet suami akakni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. love asam pedas so much!! kalau dpt ikan pari lagi heaven!!

      Delete
    2. ye..sekali sekala asam pedas...hari2 pun takpe..

      Delete
  6. nampak sedapp.
    tapi kita tak makan asam pedas. hehe

    singgah dari segmen mak dara!
    sorry lambat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap...

      p/s:takpe lambat aslkan singgah juga...he he he

      Delete
  7. Salam... sedap la tu.. kalu masak asam pedas tu masam dan pedas kira jadila kut he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam che mid..jangan masam sangat..suami saya tak suka...kalau pedas sangat anak2 pulak tak makan...he he he cerewetnya..

      Delete
  8. suka asam pedas tp kat sini jrg sekali buat.
    *Terima kasih moga sedikit memori tentang jepun dpt dicatatkan di sini. gambar barangkali. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau time sejuk makan asam pedas sesuai tu...

      terima kasih atas cadangan,saya sedang usaha ke arah itu..menelek gambar mungkin akan ingat sikit2..

      Delete
  9. rasa kalau tambah kunyit hidup lagi sedap ni..:)
    tapi dlm pic ni pn dh nampak sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu..saya terlupa satu bahan tu...nanti saya update...memang biasa bubuh..

      Delete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...