Thursday, March 07, 2013

Roti Canai di Kg Pandan-Kenangan berputar kembali

Kg Pandan Kuala Lumpur,memang tempat saya bermain sewaktu kecil-kecil dulu.Banyak kenangan saya sewaktu berada di sana.Saya tinggal di kawasan setinggan di Kg Pandan.Kini kawasan tu telah tiada,yang ada digantikan dengan pembangunan lain.

Setelah berpindah di Pandan Indah,jarang sangat saya dapat ke Kg Pandan.Kalau tiada keperluan tak pergilah kecuali kalau nak ke pasar Kg Pandan.

Sekarang ni sejak dah berkahwin dan dah tak tinggal di rumah mak,lagilah saya jarang ke sana.Pernah saya sesat sebab saya tengok dah banyak jalan berubah.Lagi pula saya terkejut ramai orang Indonesia kat situ.

Jadi bila saya lihat tempat saya selalu membeli makanan pun dah tutup gerainya.Menurut kata penduduk situ makcik dan pakcik yang sering jual suratkhabar sejak saya sekolah rendah lagi sudah pun meninggal dunia.Terlalu banyak perubahan.Bas mini no 25 pun dah takde kan.Bas mini tu lah sering saya naik ke sekolah,ke bandar Kuala Lumpur dengan hanya bayaran RM0.50 je!Pergi ke mana pun RM0.50 sen je,lagu sedap,cepat sampai!hehehe...


Baru-baru ni abang kandung saya yang memang tinggal di KL membawa kami sekeluarga menikmati roti canai di Kg Pandan.Kedai Mak Yam katanya.Dia sekeluarga dah biasa makan roti canai di sana.Saya kalau makan di kedai memang memilih,kalau dia nak bawa ke kedai mamak,saya tolak awal-awal.


Yang ni kedai orang Melayu.Peramah dan kelakar juga pemilik kedai tu.Menurut abang saya mereka adik beradik mengusahakan kedai tersebut.Ramai juga yang singgah makan di situ.Sampai saya sekeluarga kena makan kat bahagian dalam berdekatan dengan tempat membuat air.


Waktu makan di sini,kebetulan saya berbual dengan pelanggan kat situ.Nak jadi kebetulan dia pun dah lama menginap di situ.Katanya memang banyak dah berubah.Macam-macam cerita kenangan kami kongsikan.Semua dia cerita sama dengan bayangan saya sewaktu kecil-kecil dulu...

Pesanan:Cepat betul ye masa berlalu.....

12 comments:

  1. Salam,
    Sekarang ni terasa sgt masa berlalu begitu pantas. Kalau di KL lagi la...Bulan ni lain, bulan depan dah lain. Pembangunan dan perubahan cukup pantas. Dah lama saya xmsk KL, kalau pergi mesti sah sesat, pusing2 jer la. Nampak bgunan seberang jalan jer pun xsampai2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam..
      betul tu,saya sebenarnya rindu sangat kawasan bermain saya dulu-dulu,walaupun nama je Kuala Lumpur,tapi kawasan rumah setinggan kami bersih dan teratur...memang saya banyak sesat dah kalau ke KL..

      Delete
  2. saya pernah tinggal di kg Pandan sekitar tahun 70-an dulu sehingga balik kg tahun 1978...ingat tinggal di sana kat belakang ada lombong, depan rumah ada kedai runcit (tak ingat ler namanya) nak ke rumah saya kena lalu longkang besar.....banyak ler kenangan di sana....sekarang dah maju di sana....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawasan setinggan saya dulu pun kat belakang rumah ada lombong,pernah nampak biawak...depan rumah ada pokok kekabu,jalan kaki selamat,seronoklah dulu...

      Delete
  3. keluarga suami kakcik pun pernah tinggal di kawasan setinggan di Kg Pandan itu. Sekarang dah nak rumah pangsa dan generasi sekarang mesti tak dapat bayangkan keadaan di situ satu waktu dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke ka chik...entah kenapa saya rasa rindu zaman kanak-kanak dulu,saya bebas bermain,mak ayah kerja...seronoklah sauasana ketika itu..

      Delete
  4. Pembangunan sekarang cepat aje kan. Usah kata 10 tahun tapi 3-4 tahun aje pun dah cepat aje berubah sekarang. Kalau dulu jalan tak sehala masuk 3-4 tahun dah bertambah jalan semua jadi sehala...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah...kereta makin banyak,jalan makin jem...orang asing pun terlalu ramai...10 tahun akan datang tak tahu lagi...

      Delete
  5. kg pandan tak pernah masuk walau duduk KL...
    bila kita datang semula semua dah lain...makin maju katakan...

    ReplyDelete
  6. Mak yam memang lagend...dri skolah rendah sampai lah dh nak jd bapak org ni...abg ajak lu memang cayalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pulak baru kenal kedai dia melalui abang...mujur jumpa kedai roti canai orang Melayu

      Delete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...