Wednesday, March 20, 2013

Waktu kecil dulu saya minum susu ni je

Saya baru je selesai berbual dengan mak di telefon tadi.Walaupun saya tinggal jauh (saya di Benta,Pahang,mak ayah pula di Kuala Lumpur) dengan mak ayah,kami akan selalu berhubung melalui telefon.Inilah caranya saya mengeratkan hubungan sesama kami.

Biasanya topik perbualan antara saya dan mak adalah masakan,hal-hal agama(kalau mak kebetulan baru balik dengar ceramah agama semalam mak mesti bercerita),hal anak-anak(ni nak cuti sekolah sibuklah tanya saya bercuti mana),kemudian tak ketinggalan hal politik.Ye hal politik pun mak bercerita dengan saya.Ada lagi satu hal artis pun mak banyak tahu tau,kalau ada artis tu sakit ke,meninggal ke,dia lak bagitau saya dulu,ye lah sebab saya tak sempat nak tengok tv dan dengar beritapun.


Tadi mak bercerita lagi.Kali ni kisah saya kecil-kecil dulu.

Mak: Tadi Norfa telefon.(Norfa-adik bongsu saya).Dia kata anak dia tak boleh dah minum susu mahal.Mak pun bagitaulah,abang kau dulu susu lactogen,angah dulu susu Dumex,kak Ida dulu (saya ler tu)...

Saya: Ala susu cap junjung kan..(saya terus menyampuk)

Mak: Ha'ah (ketawa suka mak)

Saya: Siapa mak yang suruh mak bagi susu tu?(saya cuba mengingatkan cerita mak,sebab mak pernah bercerita hal ni kepada saya dulu)

Mak:Ala ada saudara mak.Mak tegur,sihat anak kau,tembam,kau bagi minum susu apa?Dia cakap ala susu cap junjung jer.Itu yang mak bagi kau minum susu tu.Sampai sekarang wan (arwah nenek) kau tak tahu.

Tu yang tiba-tiba nak buat entry pasal susu ni.



Saya rasa susu nilah zaman dulu-dulu mak guna.Sekarang dah macam-macam jenis susu.Tapi orang sekarang kalau bagi susu ni kat anak kecil mereka,mesti sakit perut.Mak saya bagi waktu kecil okay je.Besar jugak saya...heheheh


Tengah saya cari-cari image susu tin ni,ada jugak terselit gambar adik saya sedang memegang susu tin.Ni adik saya yang juga blogger Sumijelly tu.Yang ke 4 dalam adik beradik 5 orang.Bawah saya ler tu.Apa motif dia pegang susu tu tak tahulah.

Korang macam mana?Ada ke mak ayah beri susu ni.Mungkin waktu dulu,kami susah susu ni je lah mampu nak beli berbanding susu tin berjenama tu.

Pesanan:Bersyukur dua anak terakhir saya menyusu penuh susu badan.

33 comments:

  1. skang susah kot nak cari susu cap junjung ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu orang sebut susu cap junjung je berdasarkan gambar di tin tu kan.mudah nak sebut..sedangkan dia ada jenama juga...hehehehe

      Delete
  2. susu cap junjung ni pemes dulu..

    ReplyDelete
  3. Dulu mak xmampu nak beli susu2 ni...Minum susu cap gantung jer...hehe. Alhamdulillah, membesar sihat...

    ReplyDelete
  4. dulu kecik2 suke sgt tgk iklan susu cap junjung ni sbb katun dia cantik sgt...haha

    ReplyDelete
  5. betul2 pernah dgr cerita org dulu2 bagi anak minum susu jap junjung ni aje.. sampai ke U juga anak2 dier hehehe

    ReplyDelete
  6. susah sekarang nie nak cari jenama nie...dulu sy pun minum susu nie jugak :)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum ... saya susu cap junjung sampai 6 thn ... dah mak nak bagi kan ... heheheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam...wow lama tu minum susu tu..

      Delete
  8. samalah kak....mak munna pun kata kami adik2 beradik minum susu cap junjung je masa kecik2 dulu

    ReplyDelete
  9. ingat-ingat lupa pasai susu ni..memang pernah tengok dulu...
    sekarang pun kadang-kadang beri aeish 4 tahun minum susu F&N...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah lama sangat dah susu jenama tu kan...

      Delete
  10. mmg femes susu nih dedulu,..sekarang ssh nak jupa dah

    ReplyDelete
  11. pernah minum susu ni dlu...tingat jaman dlu...

    ReplyDelete
  12. ehhh...serupalah kita.... kita pun minum susu ni juga kecik2 dulu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama juga ye...imaginasi mak-mak dulu-dulu,jimat dan sihat...hehehhe

      Delete
  13. Mmg femes dudu ni dulu, akak ingat lg lagu iklan susu cap junjung..kalau nk difikirkan..elok je sihat ank2 dulu ye..hehe

    ReplyDelete
  14. Mmg femes dudu ni dulu, akak ingat lg lagu iklan susu cap junjung..kalau nk difikirkan..elok je sihat ank2 dulu ye..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak nak taip susu jadi dudu lak ye...hehehe...susu ni jangan bagi banyak sangat,sebab manis,tapi sihat je kan anak dulu-dulu

      Delete
  15. Sy dulu minum susu dutch lady... gelas hadiah susu pn ada lg..

    ReplyDelete
  16. nik rasanya minum susu cap gantung jea agaknya.pastu terus ke milo..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi jimat susu cap gantung kan...hehehe

      Delete
  17. lor kakak sumijelly ke , masa tengok gambar tu "eh macam muka kak sumi ' haha .. susu cap junjung je lg senang

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...ye lah...jimat kos susu tin mahal tu..hehehe

      Delete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...