Sunday, March 31, 2013

Latih anak menderma ke dalam tabung masjid



Anak-anak kalau dari kecil di ajarkan perkara yang baik-baik,mudah je diorang ikut.Kalau macam saya yang sering bermusafir kerana perjalanan yang jauh ke sesuatu tempat,pasti masjid atau surau yang terhampir saya singgahi.

Dikala ini,bila kita ke masjid atau surau pasti ada disediakan tabung masjid untuk sesiapa menderma.Disamping mendapat pahala yang berterusan,semoga perjalanan kita ke destinasi mendapat berkat dan rahmat dari Allah s.w.t.

Sebenarnya,saya dah jarang sangat bawa beg tangan kalau masuk ke masjid untuk solat.Saya tinggalkan aje dalam kereta dalam keadaan tersorok.Kini berbagai beg kain sembahyang boleh kita beli untuk dimasukkan kain sembahyang kita.Kalau kita berhabis wang yang banyak membeli beg tangan,janganlah lupa beg kain sembahyang kita pun perlukan beg yang khas.

Dulu-dulu rajin juga saya lihat beg kain sembahyang hanya menggunakan plastik biasa je.Kini ramai yang menyimpan kain sembahyang dalam beg khas.

Okay berbalik kepada latih anak menderma di tabung masjid.Saya akan pastikan ada beberapa Ringgit Malaysia (RM) disimpan dalam beg kain sembahyang saya.Jadi bila saya sudah selesai solat,saya minta anak-anak masukkan beberapa RM didalam tabung masjid atau surau.Jika ada dua ,dua-dua saya cuba masukkan.Anak-anak waktu ni walaupun masih kecil,memang suka.Lama-lama menjadi tabiat.Jadi bila nampak tabung derma kat masjid (diorang pun dah kenal rupa tabung dan tempat biasa yang diletakkan),pasti minta duit untuk dimasukkan ke dalam tabung tersebut.Lihat!Berhasilkan....

Sekarang ni mencuri dah tak kira tempat,dalam masjid Allah pun berlaku kecurian.Jadi risiko membawa masuk beg tangan ke dalam masjid memang tinggi juga.Selipar buruk pun kena kebas,apatah lagi kasut lawa-lawa.kan kan kan...

Pesanan: Janganlah berkira sangat jumlah yang hendak didermakan,yang penting ikhlas dalam mendapatkan ganjaran pahala dari Allah s.w.t.

24 comments:

  1. Terinagt masa kecil2 dulu, arwah ayah pasti memberi duit walaupun kecil, 10sen atau 20sen kpd saya utk dimasukkan dalam tabung masjid setiap kali sembahyang jumaat. Ianya memberi kesan, hingga kini akan menyumbang ketabung masjid tidak kiralah berapa...yg penting ikhlas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kan kata saya...kalau dijadikan amalan...ianya pasti berkesan pada anak-anak...dan yang penting sekali ikhlas...kalau boleh jangan sesiapa nampak...

      Delete
  2. hhhi...elok jadi amalan kan..sy pon selalu gak sis..ng duit kat anak n suh dia masukkan tpi nnti byk le soklannye...

    ReplyDelete
  3. Insha Allah.. Akan dipraktikkan...

    ReplyDelete
  4. Sy mmg latih anak anak derma kat masjid. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah ye...sama-samalah kita ye..

      Delete
  5. alhamdulillah...satu latihan dan contoh yang baik utk anak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin!semoga anak-anak ikutlah ye sampai bila2...

      Delete
  6. saya suka tukar2 beg telekung. ada beli di mekah, ada diberi suami, ada diberi emak dll. setidak2nya orang yang memberi dapat pahala berterusan bila kita bawa masuk masjid@tempat bersolat. wallahua'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...kena ada juga beg untuk letak telekung kita kan...

      Delete
  7. assalam..ehem elok kanak2 didedahkan dgn menderma ketabung2 masjid..semuga mereka dimurahkan olh Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam mama...
      kanak-kanak mudah mengingati apa yang diajar oleh orang tuanya kan...

      Delete
  8. didikan yg bagus buat anak kecil..semoga smp kebesar teruskan tabiat menderma nie..

    betul tu org mencuri skang tak kira tempat..rumah Allah pun selalu berlaku kecurian

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga kekal ye didikan kita yang baik2 kat anak2...

      Delete
  9. terima kasih,..anak kalau dr kecik dh terbiasa,..mg sampai besar sk menderma

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama...semoga samalah ye semua anak-anak kita ..

      Delete
  10. melentur buluh dari rebung...dah besar nanti...jadi amalan sianak ..

    ReplyDelete
  11. Beg telekung sekarang macam-macam pettern, pilih aje. Rasa selesa bila telekung tersimpan rapi dlm beg yg kita suka kan...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...