Tuesday, February 19, 2013

Lobak Goreng

Saya memang suka tengok rancangan masakan edisi luar negara ni.Biasanya channel 702,703 dan 727 siaran Astro.Diorang ni masak semua nampak sedap.Tapi kalau bab-bab daging tak halal tu,tak ler terliur pun.

Ada sekali tu saya tengok rancangan Rachal Ray 30 Minutes,laju je dia masak.Bersepah-sepah gak macam orang kita masak kat dapur.Cuma tong sampah dia comel je,kalau saya tak buat dah tong sampah macam tu.

Ni satu resepi saya tiru,tapi tak tiru bulat-bulatlah.Sebab saya pun tak berapa ingat resepi dia.Nama pun saya pandai-pandai letak sendiri.Tapi lebih kurang camtu gak lah hasilnya.


Saya potong lobak merah dan ubi kentang(dalam rancangan tu dia guna hashbrown) memanjang tapi pendek sikit. Gaulkan dengan garam,lada hitam.Kemudian tambah sebiji telur.Kacau lagi,letakkan sedikit tepung,asalkan dia melekat.



Sesudah tu,panaskan sedikit je minyak dalam kuali leper. Sendukkan sesudu besar atau lebih sikit dari sudu besar tu ke dalam minyak panas tu.


Goreng kekuningan atau garing, terbalikkan dia.


Dah siap hidangkan,sedap di makan panas-panas.Nak sedap lagi cicah mayonis dan sos cili.Anak-anak pun suka.Yang tak makan sayur jadi nak makan sayur.

Pesanan: Mat saleh ni masak pun main campak-campak juga,tak sukat pun.

9 comments:

  1. sedap2..leh wat kt anak..bg suka mkn sayur2 cm lobak ni..hehehhe

    ReplyDelete
  2. bagus juga idea ni.... menarik....

    ReplyDelete
  3. Kalau kakak tambah taugeh sikit sedap juga tau. Makan dgn sos memang lawan dia. Sedap kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tambah daun bawang,bawang besar hiris lagi sedapkan kak..

      Delete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...