Tuesday, February 05, 2013

Kentut adalah proses kesihatan yang penting!

Kentut depan orang ramai?fuh! Mana nak letak muka wei....eleh...macamlah tak pernah kan?Dah tak boleh kontrol nak buat macam mana.Tapi yang harunya kalau dalam lif kan.Siapa biasa...angkat tangan!

Kentut adalah proses kesihatan yang penting.Jadi tak perlu malulah kalau terkentut tu.Kalau tak terkentut tu lah baru ada masalah kesihatan.

Dalam definasi kesihatan,kentut adalah sebahagian daripada lebihan gas dalam perut atau usus.Ianya dilepaskan 14 kali sehari sama ada dalam sendawa atau kentut.Apa??!!! 14 kali sehari?Fuh...dasyat tu...

Ada satu lagi yang penting kentut tak membahayakan nyawalah.Pernah ke dengar orang kentut mati.Tak ada lagi kan....Cuma kentut yang berbunyi kuat dan berbau tu yang buat kita malu.Lagi-lagi kalau korang baru lepas makan petai atau jering.Hmmmm...semerbak jugaklah baunya....hahaha...

Boleh baca lagi di sini: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kerapkentut/Article/index

Ada lagi info yang perlu anda tahu tentang kentut antara yang saya petik dari twitter.com/MedikTV

Lelaki lebih banyak kentut dari perempuan?oh tidak dapat dibuktikan lagi.Cuma bagi saya orang yang kuat makan kuatlah kentutnya...hahaha...

Makan kacang kentut banyak? Sebab kekacang mengandungi zat gula yang tidak dicerna,bakteria akan menghasilkan banyak gas di usus.Jagung ,kubis,susu antara penyebab menghasilkan kentut dengan banyak tapi tidak berbau.Selain makanan kentut disebabkan udara yang teretelan,makan terburu-buru,makan tanpa dikunyah,minum soft drink dan naik kapal terbang.

Naik kapal terbang kalau korang terkentut buat dono je...nak buat camne kan...dah namanya ter.....hehehe
Mesti kalau korang naik kereta dengan suami ke isteri ke kalau terkentut ada tak yang nak mengaku?Sah-sah korang tuduh anak-anak kan....hahaha macam kena diri sendiri je ni....

Oleh itu,kalau boleh kawal atau kalau boleh duduk jauh-jauhlah kalau rasa nak terkentut tu.Bukan apa...hormatlah orang disekeliling anda.

Pesanan:Suami saya selalu kata kalau kentut berbunyi  tak berbau,kalau tak berbunyi berbau..korang percaya tak???


14 comments:

  1. as-salam..betul tu..
    apa yg suami akak kata tu, kenape ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkmsalm...
      mungkin sebab yang senyap2 ni bahaya...hehe

      Delete
  2. assalamualaikum ida....lawak jer kan..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja tulis sebagai info kesihatan..hehehe

      Delete
  3. Buat apa la nak tahan kentut tu... Buat pening kepala je.. Kalau dapat kentut, fuhhh.. legaaaaa... hahaha...

    Kalau kat rumah ni, budaya kentut-mengentut tu perkara biasa... Jadi bahan lawak je... haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahan kentut kat khalayak ramai okaykan...kang malu lak.hahaha...

      Delete
  4. haha..betul3x.. kl x kentut blh sakit perut ooo, angin gas perut nak keluar, biarkan...haha

    ReplyDelete
  5. hahaa.. gelak sy bc entry ni... tiba2 tingat, ms tgh2 brcinta cover2 kntut, dh kawen, berlawan kentut.... hahahahaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi ina....seronok betul dia...boleh lagi bergurau ngan suami cam tu....hehehe

      Delete
  6. Kentut ni bagus sebab proses membuang angin dalam badan :D

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...