Wednesday, November 07, 2012

Sekolah saya dulu tak buat rombongan pun...

Sekarang anak ke 3 saya sedang mengikuti rombongan sekolah ke Batu Buruk,Terengganu.Baru darjah 5 dah dapat pergi jauh-jauh.Tambang pun murah RM100 termasuk penginapan dan makan minum.

Seingat saya zaman sekolah rendah dan menengah saya dulu tak pernahnya ada rombongan sekolah jauh-jauh.Biasanya kalau saya berkumpulan ke luar dari sekolah hanyalah kerana saya masuk persatuan Pandu Puteri.Ini dalam sekolah rendah.Dapatlah berjalan berombongan dengan kawan sekolah dan cikgu-cikgu.Selain itu saya bergathering persatuan Pengawas Sekolah.Itupun bila naik menengah.Dan jika saya sudah dalam tingkatan 5.Bertuah anak-anak zaman sekarang.

Kalau nak berjalan jauh pun pasti pergi dengan keluarga.Tak pernah rasanya berrombongan dengan kawan-kawan sekolah.Kalau jalan-jalan Muzium Negara tu dah biasa rasanya.Sekolah kat Kuala Lumpur tak sahlah kalau sekolah tak bawa ke Muzium Negara.Mungkin itu sekali je pada zaman sekolah rendah,kalau tak silap saya.Balik hari lak tu...hmmm....


 Athirah sewaktu kami sekeluarga ke Kuantan,Pahang.

Dahlah anak saya dapat pergi rombongan boleh ambil gambar lagi,bawa handphone dan yang bestnya duit poket pun dapat bawa.Memang bertuah sungguh.Ala saya bagi pun handphone murah Nokia rege RM80 je.Siap pesan banyak kali melalui mesej,simpan elok-elok barang berharga.Budak-budak sekarang ni bukan senang hati tengok kawan-kawan bawa macam-macam.Ada je niat tersembunyi tu nanti...

Itulah,anak saya pun ini pertama kali berjauhan dari keluarga mengikut rombongan sekolahnya.Setiap setengah jam dapatlah mesej darinya.Saya pun tegur,tak payahlah mesej sangat,nanti habis kredit nanti.Mesej bila dah sampai dan yang penting je.Barulah dia dengar.

Pesanan: 3 hari 2 malam tuuu...duk banglo tuuuu

15 comments:

  1. Bulan lepas anak kakcik yang di Tahun 5 cakap cikgu nak buat rombongan ke Ipoh. Kakcik dan ayahnya sepakat tak benarkan dia ikut rombongan itu. Banyak yang kami bimbangkan. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye lah kak...tapi saya berdoa je lah agar terjamin keselamatannya..

      Delete
  2. wah best budak2 skrg kan..sekolah rendah dh pun pergi rombongan jauh2.. ke batu buruk,terengganu lagi..negeri sy..hehe..
    skrg zaman dh berubah.bawa hphone satu kpentingan juga,utk ank2,sekurang2nya kita tahu kdudukan dia bagaimana kalau bjauhan dari kita..bimbang juga kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tahan jauhnya dari Kuala Lipis ke Trganu..padahal anak saya dah biasa ke sana...dia nak merasa pergi ngan kawan2 lah tu...

      Delete
  3. paling jauh masa sekolah rendah dulu g perwaja steel....tu je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perwaja steel duk dalam negeri lagi ke cheqna...he he he

      Delete
  4. klau pergi tmpt dekat, ok...
    jauh dari KL kena fikir 2 x ni...
    mmg lain rombongan kita dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jauh juga tu dari Lipis ke trganu...last kot g rombongan ni

      Delete
  5. sekarang macam2 dah aktiviti..saya dulu paling jauh pi penang je kak...paling dekat pi zoo tepeng ngee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he he..g jugak kan rombongan...bestnyee

      Delete
  6. Saya lagi laa.. Langsung tak pernah ikut rombongan.. Asal nak pergi je, mak tak bagi.. Even dah kerjapun, mak tak bagi jugak..

    Tapi masa dah kerja, ikut jugak pergi rombongan.. Tapi bagitau dulu la kat mak tu.. Siap pesan macam2.. Risau seorang mak, memang macam tu, kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kan...mak kita bukannya bagi g rombongan...mak jaga sangat anak2 dara cam kita kan..dolu2...

      Delete
  7. Assalam ieda..mmg ank2 zaman ni beruntung sgt kan..x mcm zaman kita dulu..kemudahan berhubung tu yg penting..kalau dulu alamatnya kena stop lah nk cari public pkone..itu pun banyak yg rosak..
    Ank akak yg drjh 6 tu pun nk pergi rombongan jg tu..tak bagi kangkesian plk..:)kita lepaskan dgn iringan doa jelah...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam betul tu kak...bukan senang macam sekarang..

      saya bagi peluang je,nanti esok jangan kata tak pergi rombongan pulak..

      Delete
  8. time sy dlu sempat gak merasa rombongan sekolah..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...