Monday, July 15, 2013

Mesin Untuk Perah Soya

Saya ternampak mesin perah soya ni di rumah kakak ipar.saya pun amik gambar.Bulan puasa ni memang dia menjual air soya.Dulu-dulu dia perah secara manual je.Sekarang dah pakai mesin,saya pulak jakun bila tengok.hehehe


Masukkan soya kedalan bekas yang disediakan.Pastikan sebelah kira ditadah dengan plastik untuk tadah hampas soya tu.


Air soya yang telah diperah terus keluar ditempatnya,pastikan ada baldi untuk ditadah air soya tu.

Kemudian air yang telah diperah mesin tadi perlu ditapis sekali lagi,sebelum dimasak.


Beginilah rupanya mesin perah soya ni.saya pun lupa nak tanya harganya.Berapa agaknya ye.

Pesanan: Soya baik untuk kesihatan,boleh diminum panas atau sejuk.

13 comments:

  1. sekarang ni semuanya dah mudah dan senang kan...

    ReplyDelete
  2. Waa...bestnyer kalo ader machine gini..hehari boleh wat soya..saya balik kg jer kalo nak makan homemade akak buat tp perah manual...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...hehehe...mudah je...tak pandai leh jadi pandai buat

      Delete
  3. kat kg ada mesin soya nih tapi kecil jer . mcm blander la lbh krg . sekrg nih leh guna lagi ker x , saya pun x tau ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang ni kecil juga,tinggi lebih kurang umur budak setahun...sama kot...

      Delete
  4. Pertama kali melihat mesin perah soya. Cuma xnampak, ianya mesin penghancur mcm blender atau tekan sehingga lenyek. Ianya pasti berganda2 memudahkan kerja dan nampak bersih. Kebersihan penting dalam menghasilkan air soya yg bermutu dan tahan lama...betul tak?
    Saya suka soya panas tapi belum lagi berkesempatan membeli di bulan Ramadhan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun pertama kali juga BM...rasanya masukkan je soya dia terus blend...memang mudah sikit dari yang manual,kerja kuranglah sikit...

      saya pun suka soya panas..

      Delete
  5. 1st time sy tgk mesin perah soya ni...

    ReplyDelete
  6. Dulu kami meniaga memang guna mesin untuk perah air soya..
    Now mesin tu tak tau ada mana dah :)

    ReplyDelete
  7. saya pon pertama kali tengok mesin perah soya ni. Memang senang keja n banyak membantu kan. Untuk penjual air soya insyaAllah kalau melabur beli mesin ni pon tak rugi. Teringin nak meniaga air soya.. Hihi

    ReplyDelete
  8. apa kah sukatan kacang dan air nya....dan perlukah hampas diperah utk jkali kedua....??

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...