Saturday, December 15, 2012

Jom Memasak-Ikan Keli Berlada


Mula-mula kena lah tangkap ikan keli hidup-hidup.Ha mana nak tangkap cari sendirilah ye.hehehe...Kemudian siap suruh siang ikan tu,katakan pisau kat rumah tak tajam.(sebenar saya tak pandai siang ikan keli).Bawa balik rumah cuci bersih,kalau saya mak ajar cuci dengan sedikit asam jawa.Selesai bersih ikan garam kunyitkan ikan tu dan goreng garing.


Dah goreng garing ikan keli tu,ketepikan.Sediakan bahan-bahan nak diblender.Cili merah,bawang putih,halia dan serai.Blender semuanya.Bawang merah memang tidak diperlukan dalam resepi ini.Harap maklum.Setelah siap diblender,panaskan kuali yang diletakkan minyak untuk menumis.Tumis sekejap,kemudian masukkan air asam jawa,garam gula dan perasa.Bila dah keluar minyak sikit,dah masak lah tu.Masukkan ikan keli goreng tadi,gaul sebati.Tutup api...kang hangus lak.

Dah selesai.Okay apalagi jomlah makan.oooppsss.....nanti dulu,takkan makan satu lauk je jom gandingkan lauk ini dengan sayur kobis masak lemak,sambal sardin ,tekak orang Selangor iaitu tekak saya,sambal tempoyak dan tak ketinggalan tekak orang Kelantan tekak suami saya...budu weh!!!Apalagi jemput makan!


Kenapa perlu ada sambal sardin?Sebab ikan keli suami tak makan,jadi sambal sardin penggantinya.Makanan tengah hari kami ni tau.Bertambah-tambah nasi nampaknya masing-masing.Berselera sungguh ni.

Pesanan:Makan dengan nasi panas,berasap-asap lagi dengan sambal tempoyak...memang terangkat!!!

20 comments:

  1. Senang je siang ikan keli ni.. Tapi pastikan ikan tu betul2 dah mati.. Kadang2 kalau dia dah matipun masih lagi melompat masa kita siang.. hehe..

    Lagi satu, penting ni.. Kena buang darah beku kat bawah telinga(rasanya la...) ikan keli tu.. Kalau tak buang habis, basuh la dgn asam banyak manapun, tetap ada bau hanyir..

    *Dah biasa siang ikan keli ni.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh..macam tu ke...bab nak matikan ikan tu yang tak mampu tu....kih kih kih....terima kasih share info ni...hehehe..

      Delete
    2. Nak matikan ikan tu senang je.. Masukkan ikan tu dalam tong atau baldi, lepas tu masukkan garam kasar dalam segenggam dua bergantung pada banyak ikan yang ada... Lepas tu tutup tong/baldi tu ketat2 takut nanti ikan tu terpelanting keluar.. Tak sampai beberapa minit, senyap la bunyi yg ada kat dalam tong tu..

      Tapi cara ni mcm kejam.. Jangan pulak ada rasa kesian kat ikan tu.. Tak boleh makan lak nanti.. hehe...

      Delete
    3. wah banyak betul pengetahuan cik azz...tak sia2 ada kawan cam ni...banyak saya belajar ni...terima kasih ye...tapi kat kedai tu saya tengok dia ketukje kepala ikan.

      Delete
    4. Kalau orang dah expert, takpe la ketuk2 kepala ikan tu.. Kalau tak expert, jangan dibuat main... kang terketuk kaki sendiri... hehehe...

      Ketuk kepala ikan tu lagi kejam... huhuhu..

      Delete
  2. heeheeh
    macam family ayu masak xleh sejenis...

    nasi panas2 mak mertua lalu pun xperasan. kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah...kalau biasa 2 lauk je...sayur lah kena ada...kan..

      Delete
  3. sy tak makan keli la kak. geli je tgk. tgk keli teringt binatang panjang2 tu. uhu.

    ReplyDelete
  4. fuh.....ikan keli masak bersambal gini feveret ank kak fieda ni...goreng garing2 pastu dgn ekor2 sekali dorang ngap..

    ReplyDelete
  5. sedapnya... Ahlam suka sgt ika keli goreng brlada... lama xlawat blog nih.. dtg2 singgah sini tgok blog dh brwajah baru...hehehe cntik! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahlam pun sukakan...lama ye tak singgah...sama lama akak tak singgah blog Ahlam...hehehe...

      Delete
  6. wahhhh nyum..nyummm betoi..tapi kak..sy kalau nak beli ikan keli tu jangan harap lah..sebab sy penah tengok orang pasar tu ketuk ikan tu..saya ni spesis penyayang..tu takleh beli ikan keli idup...

    ReplyDelete
  7. wow..sedapnye kak..husband saya suka klu ikan keli msk berlada cm ni..hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke Nieza...hmmm tulah husband akak tak suka pulak...makan sorang2 lah

      Delete
  8. dah lama x masak keli..asyik ayam jer...

    ReplyDelete
  9. wahhh...sedap nya ikan keli... kt Sabah ni susah skit nak dpt ikan keli... sekali dapat, masak lemak cili api..hehe:)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...