Tuesday, December 18, 2012

Apa kah pemeriksaan air kencing mata kaki?


Kliklah untuk lebih jelas.

Saya ke klinik baru-baru ni,sedang leka membaca segala macam info yang dilekatkan di dinding klinik tersebut,saya terpandang sesuatu yang menarik minat saya.Tanpa berlengah lagi saya mengambil gambar tersebut.

Pelik bunyinya dan inilah baru pertama kali saya mendengarnya.Lalu saya membaca info yang terkandung di dalamnya.Rupanya air kencing mata kaki adalah pemeriksaan untuk mensasarkan pengawalan penyakit kencing manis.Ianya untuk melihat kandungan gula dalam badan kita rasanya.

Rasanya elok juga saya lekatkan info ini disini buat rujukan yang lain.Walaupun saya tidak memahami secara terus apa yang dicatatkan,namun mungkin berguna bagi yang lebih memahami.

Pesanan: Kurangkan gula dalam makanan,lebihkan manis dalam senyuman...betul tak?

20 comments:

  1. Statistik negara menunjukkan semakin ramai penduduk yg kena diabetic bimbang juga kan. Apa lagi bila semakin ramai yg mewarisi akibat genetik bukan kerana amalan pemakanan..

    ReplyDelete
  2. betul tu elok pemeriksaan awal2 lagi

    ReplyDelete
  3. Still tak faham apa kaitan dgn mata dan kaki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm..kalau ikut fahaman saya...mata kaki ni bahagian buku lali...mungkin kebiasaan jika pesakit kencing manis...bahagian tu kot yang biasa kena...hehehe...agak saya lah LYd..

      Delete
  4. masa ngandung kena diabetis..takutnya
    minta2 skrg tak ada...

    ReplyDelete
  5. dkna baca tadi 'air mata kucing' hahahhaaa..

    akak masukkan link blog akak tak kat ruangan yg tersedia??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau buah mata kucing lg sdp,blh makan.

      Tu lah bnyk kali akak masuk x kuar ruangan nk komen,dh bnyk hari ni

      Delete
  6. tak penah lg wat pemeriksaan utk kencing manis..hehehhe..skali skala kena gi wat jg kan..nak tau ..

    ReplyDelete
  7. munna 2 kali pregnant sangkut ada diabetes.... lepas habis pantang check dah takde... tak tahulah skrg ni dah lama tak buat pemeriksaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa kalu cmtu wktu ngandung je kena kan,mcm kwn saya pun cmtu.time ngandung siap suntik sndiri kat peha.

      Delete
  8. owh,,hehe,, ingatkan apa,, nama da tarik perhatian,, bagus la kan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bahasa orang kerja2 spital ni...saya pun tak tahu baru dengar

      Delete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...