Thursday, December 13, 2012

Tips Berjimat:Satu Kuah Dua Lauk

Inilah tips mudah bagi yang ingin berjimat atau malas dah nak masak lain.

Lauk ini adalah baki lauk tengah hari semalam saya sekeluarga.Bila dah masuk untuk makan malam,nak masak lain malas dah,jadi elok je ada baki kuah kari tengah hari tu,apakata kita tambah je lauk dalam kuah tu.

Lauk kari ayam yang dah berbaki seketul je...

Lauk yang nak ditambahpun bukan susah pun.Kalau kebetulan baru balik kenduri kahwin semalam ke,ada bawa balik telur rebus orang kahwin lagi mudah.Kupas dan tambah.Tapi kalau takde tu,rebuslah kejap telur.Bukannya lama pun nak masak.

Tu dia...seketul ayam diapit oleh 4 biji telur ayam.Anak beranak diorang jugakkan.

Tadaaaa.....lauk saya dah siap,dah siap panaskan lagi.Tak perlu berpeluh-peluh lagi nak menumis bagai.Nak makan pun tak payah tunggu lama.Jemputlah makan ye....

Pesanan:Waktu nak panaskan tu slowkanlah api,kang kering lak kuah dia.....

40 comments:

  1. bagus2 kak..ehehehehe..leh saya jd kan sbgi salah satu menu saya klu time mls nak msk byk2 kali..ekekeke...

    ReplyDelete
  2. besh ni...makan ngan nasi panas2 =)

    ReplyDelete
  3. Salam kenal

    makchaq pun selalu buat macam ni... mudah dan jimat.. yang penting budak2 suka je..

    ReplyDelete
  4. salam kak,suka juga buat cam ni,ma yang ajar,sekurang2nya x membazirkan..

    ReplyDelete
  5. mak slalu buat mcm tuh...bukan malas takut membazir katanya he..he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..tapi hari tu saya malas nak kuarkan ayam kat peti beku...hehehe

      Delete
  6. Hehehe... betul2. Setuju. Saya pun baru semalam buat kerja mcm ni. Mula2 masak sayur parkchoy, buat sup. Pastu parkchoy habis, saya masak sawi plak dlm kuah sup tu.

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. siapa yang bijak?hehehe saya ler tu kan...hahaha

      Delete
  8. huhu samalah kite, selalu nisah buat mcm ni..
    jimat masa & tenaga.
    yang penting, x membazir kan hehe

    ReplyDelete
  9. Bebaru ni, balik dari kenduri dengan 6 batang bunga telur. Telurnya IM buat masak sambal dan tangkainya ibu_suri selitkan ke dalam jambangan bunga!

    Jambangan bunga itu penuh dengan pelbagai koleksi bunga telur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun buat gitu juga...tapi bila bunganya dah berabuk,pilih2 saya buang yang lama sangat hehehe

      Delete
  10. M pun pernah buat camtu sb x nak bazir

    ReplyDelete
    Replies
    1. elakkan pembaziran...tapi biasa saya buat cicah lempeng atau roti pagi esoknya...

      Delete
  11. bijak.. bijak.. dulu mak kitapun selalu gini.. masalahnyer anak2 sekarangni memang banyak cerita.. pandaijer komplen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he he..anak2...biasalah tu...banyak komplen kan...

      Delete
  12. Hheeee, kekadang buat cenggini jugak :D

    ReplyDelete
  13. heheehe..jgn bagitau org...saya pun sll bt gini gak..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak bagitau...tapi awak dah bagitaupun...hahaha

      Delete
  14. gud idea.lama tak masak kari telur.yummy

    ReplyDelete
  15. bagus2..kan dah dapat 2 lauk..hihi

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...