Friday, December 14, 2012

Perkongsian Bersama:Rebutlah Solat Saf Hadapan

Ramai yang berebut-rebut mengejar pangkat,kedudukan.Ramai yang sanggup bertelagah demi mencapai sebuah impian.Ramai juga yang sanggup menonjolkan diri demi mengejar kemegahan dan nama baik.

Tapi berapa ramai yang ingin mengejar kelebihan yang Allah janjikan pada umatNya dalam mendirikan solat.Berapa ramai pula yang sanggup berebut untuk duduk di saf yang hadapan?Berapa ramai yang berlumba-lumba untuk berada di saf hadapan?

Ramai tak kalangan kita yang suka duduk di saf belakang dengan harapan mudah untuk keluar saf dengan cepat apabila selesai solat.Sedangkan mereka tak tahu kelebihan berada di saf hadapan.Lumrah manusia.

Nu'man bin Basyir RA berkata,aku mendengar Rasulullah saw bersabda maksudnya:

"Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat untuk orang-orang di saf pertama." (HR Ahmad.Dihasankan oleh Albani dalam Shahih at-Tarhiib)

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi saw bersabda:

"Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat untuk orang-orang di saf pertama." (HR an-Nasa'i dan Ibnu Majah)


Berdasarkan dua buah hadis yang dinyatakan di atas,Rasulullah saw menjelaskan bahawa Allah SWT dan para malaikat mengucapkan selawat kepada orang-orang yang berada dalam saf hadapan ketika menunaikan solat berjemaah.

Tetapi berbeza pula bagi jemaah wanita.Ini dinyatakan oleh Nabi saw melalui sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA,sabdanya:

Sebaik-baik saf barisan lelaki yang paling depan,dan yang terburuk ialah yang paling belakang,dan sebaik-baik barisan perempuan yang terakhir,dan yang paling terburuk ialah yang paling depan.(HR Muslim)

Sumber:Buku 11 golongan yang didoakan malaikat-Walid Faruqi

Pesanan:Harap bertanya yang lebih arif untuk lebih lanjut berkenaan solat saf di hadapan.

10 comments:

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...