Friday, September 30, 2011

Budak 4 tahun pun tahu syurga neraka...




"Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah waqina 'adzabannar"


Wahai Tuhan kami,berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab api Neraka.

Surah-Al-Baqarah 201



Pagi semalam,saya dikejutkan dengan pertanyaan anak kecil yang baru berusia 4 tahun.Sejuk perut ibu mengandung apabila mendengar soalan-soalan yang keluar dari mulut si kecil ini.

Dalam handphone saya terdapat doa-doa harian.Dan antaranya doa untuk masuk ke syurga.Dia asyik ulang-ulang mendengar doa tu.(ni kakaknya yang tunjukkan).Kemudian dia pun bertanya:

Anis: Umi,ni doa masuk syurga kan.


Saya: Ha'ah(mengangguk)


Anis: Adik nak masuk syurga.Umi nanti Allah terbang ye bawa kita masuk syurga.


Saya: Sukahati Allah lah nak bawa macam mana nanti.


Anis:Umi,orang baik masuk syurga orang jahat masuk neraka kan?


Saya:Iye.


Anis: Bila boleh masuk syurga?


Saya: Nanti bila kita dah mati.


Anis: Oh!.Yang kita tengok kat spital tu yang mati tu masuk syurga ye?


Saya: Tengoklah dulu,kalau dia baik masuk syurga kalau dia jahat masuklah neraka.


Anis:Umi jahat-jahat selalu marah-marah nanti umi masuk neraka.


Saya: Gulp!(aiks?) ok.ok..nanti umi tak marah-marah lagi.Anis dengar cakap umilah.


(dalam hanphone tu ada simbol gambar neraka dan syurga iaitu api dan pelangi,dia tanya yang mana syurga dan neraka,saya terangkan yang api itu neraka dan syurga itu pelangi).

Dia pun sambung lagi dengar doa-doa tu.

Itulah sebahagian dan lebih kurang yang dapat saya catatkan dari perbualan saya dan anak saya.Benarlah pepatah Melayu berkata melentur buluh biar dari rebungnya.Anak kecil ini mudah menangkap apa sahaja yang diajar oleh orang dewasa.

Cuba kiita lihat anak sekecil ni sudah mulai cuba memahami apa itu syurga neraka.Kita yang sudah baligh ni,masih terkial-kial  lagi dalam menentukan arah tuju hidup sama ada mahu ke syurga atau neraka..Renung-renungkanlah.

Pesanan;Doa tu yang biasa kita baca selepas solat,doa hindarkan dari seksaan  azab api neraka.

4 comments:

  1. Salam.. haaa Umi dah terjanji tak nak marah-marah lagiii...

    ReplyDelete
  2. @Dkna-begitulah dkna...

    @che mid-memang janji tapi kalau dia tak nakal..he he he

    ReplyDelete
  3. anak-anak akan ikut ajaran kita

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...