Friday, April 12, 2013

Umi,nama umi siapa?

Dari sejak balik sekolah sibuk tanya nama umi.Bila ditanya kenapa? "Esok ustazah nak tanya." Jawab anak saya Anis yang berusia 6 tahun.

Bila beritahu nama umi,bukan dia boleh hafal pun.Nama umi kan panjang.Biasa dia tahu nama panggilan je,sebab biasa dengar nama umi dipanggil sedemikian.Ringkas.

Malam tadi sibuk lagi bertanya.Sebelum tidur tanya lagi.Saja je tanya balik. "Kenapa?".. "Nanti ustazah nak tanya.".katanya lagi. "Esoklah umi bagitahu.Esok tanya lagi ye." jawab saya semula.

Apa pulak hal cikgu nak tanya agaknya?Ada lah tu.

Sekarang saya sedang melatih anak bongsu saya berusia 3 tahun untuk menghafal nama ringkas saya dan babanya.Ini penting.Pernah saya terserempak dengan anak orang lain,yang mungkin sesat tak jumpa cari rumah,bila tanya rumah mana?siapa nama ayah?siapa nama mak?Dia tak boleh jawab.Yang dia tahu menangis dan menggelengkan kepala sahaja.Susah juga ni.

Mujur anak saya tahu kalau bermain di luar,pandai cari rumah sendiri.Maklumlah blok rumah serupa,tingkat banyak.Dia dah tahu yang mana satu rumahnya.Jadi latihan awal menghafal nama mak dan ayah saya tekankan dulu.Sekarang ni bila tanya senang je dia jawab.

Yang best dengar tu,cara dia menjawab tu.Intonasi kanak-kanak...suka lak dengar.Sebab suka dengar,saya tanya banyak kali.hahahaha

Pesanan: Saya lihat,anak-anak ni mudah ingat lah.

10 comments:

  1. Salam Ummi,
    Betullah...kebanyakan anak2 kurang mengetahui nama ibu bapanya kecuali bila dah bersekolah. Mungkin kerana takut di panggil nama pulak nanti...Tapi jika di ajar, anak2 ni mudah memahami dan ingat. Penting utk saat2 kecemasan. Termasuklah juga menhafal no tel. rumah dan hp ibu bapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Bin Muhammad,

      betul kan..ye lah bila diajar mudah ingat ...sementara mudah ingat ni saya ajarkan sikit2 hafal no hp pulak..

      Delete
  2. senang kalau berlaku apa-apa..
    kena selalu ingatkan mereka juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah...eloklah kita sediakan payung sebelum hujan...

      Delete
  3. anak murid saya di tahun 1 pun ramai yang belum tahu nama penuh ibunya. bila nak buat "family tree" tu terkeluar, ani, ngah, chom..heeee...depa biasa dengar orang panggil mak depa tapi tak pernah tau nama penuh. bagus entry ummi ni utk ingatkan mak bapak yang lain. benda nampak remeh tapi besar kesannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke...lucu juga ye..terkeluar nama panggilan mak-mak mereka ye..macam-macam nama kan..

      Delete
  4. Sy pernah kne camni...bile pi tnye teacher derang...salah anak2 coz xtau nme papa n mama...lucu pun ade kn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh kalau gitu..memang kena ajar anak-anak hafal nama mak ayah kan..

      Delete
  5. aah memang bagus kalo anak2 tau nama mak ayahkan...anak saya qaysara dia tahu nama saya sebab pendek kalo nama apaknyer dia ingat yang ujung jer tapi kadang dia boleh ingat semua..

    ReplyDelete
  6. lizz

    budak-budak senang ingat masa kecik2 ni..kan

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...