Saturday, June 25, 2011

Macam mana nak keluarkan serangga dalam telinga?

semut hitam ni kalau kita kalerkan merah jadilah semut merah

Pernah,saya merasa sakit sangat dalam telinga.Macam ada benda bergerak masuk dalam telinga.Makin lama makin sakit.Saya dah tak tahu nak buat apa.Biasalah yang saya tahu menjerit kesakitan je lah.

Mengadu kat suami,konon-konon minta dibawakan ke klinik.Tapi katanya semut masuk tu,sebab saya kena waktu sedang berbaring di atas katil.Dia pun ambil lampu suluh dan terus suluhkan ke dalam telinga.Lama juga.

Akhirnya keluarlah seekor semut merah kecil dari telinga saya.Saya kata kenapa dia keluar,tak masuk ke dalam lagi.Suami kata semut itu cari cahaya,jadi dengan menyuluh menggunakan lampu suluh,semut itu akan bergerak keluar ke arah cahaya.Logik juga.

Oh!Begitu rupanya.Tapi semut sekecil tu,bila masuk dalam telinga,waktu dia bergerak masuk kedalam tu, yang terasa sakit sangat.Baguskan suami saya,serba tahu.

Suatu pagi tu,terasa lagi benda bergerak,saya pun suruh anak suluhkan dalam telinga tapi lampu suluh tak ada,saya gunakan lampu handphone.Saya suruh anak tengokkan sampai semut tu keluar.

Ya!Memang semut kecil juga yang keluar.Aik!Sedap sangat ke makanan dalam telinga saya ni,kerap sangat nak masuk telinga ni.

Cubalah,tapi sakit telinga yang lain dari ni tak tahulah saya.

Pesanan:Anak yang saya suruh suluhkan tu ialah anis yang berumur 4 tahun...nasib baik boleh diharap.

7 comments:

  1. munna klu ada binatang masuk telinga selalunya tutup je sebelah telinga tu....yg sebelah lagi biar terbuka supaya ada cahaya masuk... nanti semut ke apa keluar dgn sendirinya...

    ReplyDelete
  2. baru tau..hehe klu bianatang lain masuk bleh pakai lampu gak ek

    ReplyDelete
  3. dni penah dengar gak guna lampu hehe

    ReplyDelete
  4. petanda taik telinga banyak, pegi korek!

    ReplyDelete
  5. Sallam Ida,

    Akak zaman dulu2 kalau semut masuk telinga, mak sapukan minyak gas, sekejap aja dia keluar.

    ReplyDelete
  6. @Onitsuka hana,Dni---tu lah saya pun tak tahu jugak pada mulanya...

    Cik Norfa-agaknya semut tu mengidam masakan paprik kot dalam telinga ni...hahahah...

    @LIPISLADY_-orang dulu-dulu macam2 caranya ye kak...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...