Wednesday, January 19, 2011

Kuih Ketayap

Kuih ketayap aka kuih gulung

Pagi ni macam biasa bangun pagi terasa ingin membuat kuih ketayap ataupun dipanggil juga kuih gulung.

Bahan-bahannya:
Inti:
150 gm gula melaka
3/4 cawan air
1/2 biji kelapa parut
garam
daun pandan

Kulitnya:
1 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan santan (takde santan air kosong pun boleh je)
1 biji telur
pewarna hijau
blender semua
Cara-caranya:
Inti tu sama macam buat inti pau rujuk sini.

Kulitnya pula-letak minyak dalam 1/2 sudu besar,golekkan-golekkan kuali agar kena separuh permukaan kuali ditengah-tengah.Ambil 1 1/2 senduk (guna senduknasi) adunan letak atas kuali,golek-golekkan kuali agar serata ketebalannya,jangan nipis sangat dan jangan tebal sangat.
Pastikan api kecildigunakan. Dalam 1-2minit agak-agak dah masak,angkat perlahan-lahan,letak dalam piring leper.Siap.Siapkan sampai habis adunan tau.

Ambil inti letak dihujungnya memanjang,lipat kiri kanan,gulung. Barulah siap.

Pesanan: Kuih ni lah paling senang dibuat,tapi ada masa tak menjadi juga.Tapi semangat untuk mencuba melebihi dari segala-galanya. Maka jadilah kuih ni.

6 comments:

  1. terliur la plak pg2 ni..dh la x de srapan kue..kne bli klo nk mkn kue..heeee

    ReplyDelete
  2. Silah- Biasalah tu..dah namanya belajar lagi..mana sempat nak buat kuihkan..lagipun nak makan sorang baik beli jeee..

    ReplyDelete
  3. mcm sedapp je! nk sikittt! ;)

    ReplyDelete
  4. sedap nih..rasa nk buat lah esok hehe terlupa kuih nih...kih2 asyik nk masak westren jer..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...