Friday, October 19, 2012

Popia Sayur Dan Ayam

Popia ke popiah ye ejaannya?Takpelah asal sebutan tak lari okay lah tu kan.

Kali ni saya nak kongsi resepi mudah dan gerenti sedap buat peminat popia.



Bahan-bahannya:

Kulit popia
Sayur:
Lobak merah (potong dadu)
Taugeh (pilihan,saya tak letak pun)
ubi kentang (potong dadu)

bawang merah
bawang putih          {semua ditumbuk}
cili kering (cili blender je)

isi ayam potong dadu
garam,gula

Cara memasaknya:
1.Goreng ubi kentang hingga empuk (asingkan)
2.Tumiskan bahan tumbuk,masuk ayam kacaukan.
3.Masukkan sayur dan ubi kentang tadi,kacau lagi.
4.Perasakan garam dan gula

Siap!

Ambil kulit popia letak isi dan balutlah ikut gaya anda.Kemudian goreng hingga kekuningan.Makan begitu sahaja pun sedap tanpa pencicah.

Pesanan:Ni saya rajin buat bila nampak ada lebihan kulit popia dalam peti.Dah mengeras sebab tak tutu rapat plastiknya.


8 comments:

  1. fav sy popia basah. suka sangat ngan popia basah

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. bahan-bahan pu atas citarasa kita juga kan..

      Delete
  3. Ummi Arissa, nak popia lagi sedap, letak sengkuang. Rasa rangup2 manis je.

    ReplyDelete
  4. Sayangnya saya xmkn popia..huhu..xthu knp ntah xsuka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh chekgu tak makan ye..saya ingat semua suka makan popia ni...sedap tau chekgu..takpe..share resepi je..

      Delete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...