CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Friday, October 05, 2012

Kuih Topi

Dulu saya ada pernah bercerita tentang makanan di Kelantan,di akhir entry ini saya beritahu tentang sejenis kuih yang di gelar kuih topi.Inilah rupanya kuih topi.Saya tak pernah jumpa lagi ditempat lain melainkan kat negeri Kelantan je.Kalau ada di negeri lain bagitaulah ye.



Memang kalau saya balik Kelantan saya akan cari kuih ni.Kuin ni diperbuat daripada tepung beras.Ada kakak ipar saya bagitau resepi dan cara membuatnya,tapi saya dah lupa,sebab tak salin.Boleh google kan.Boleh jangka dah kenapa digelar kuih topi kan.Rupanya je dah sebijik macam topi.Tapi bila saya google ada juga yang memanggilnya kuih cucur.Tapi saya tetap nak panggil kuih topi.


Kuih ni pun menjadi kegemaran anak-anak.Pernah sekali saya merajuk dengan anak-anak sebab habiskan kuih ni.Saya ingat diorang tak nak makan.Nasib baik takde batu belah batu bertangkup.Sekarang ni bila anak-anak pun gemar makan,kalau beli kenalah beli banyak sedikit.Kadang-kadang rasa nak beli banyak bawa balik rumah.Releven tak?he he he...

Ha kalau ke Kelantan jangan lupa ye beli.Tapi kuih topi ni kena pilih-pilih juga beli,saya suka tepi dia tak gelap sangat dan sizenya ada besar ada kecil,saya suka yang besar,baru terasa nikmat memakannya.Berminyak sedikit kuih ni,ye lah kuih ni digoreng dalam minyak yang banyak.

Pesanan:Bila lah nak belajar buat ni,bahan-bahannya nampak senang je.

24 comments:

  1. Apa rasa dia? manis? lemak? pedas? tetiba kakak jadi teringin nak tahu juga. Tak apa kakak google lah. Cantik kalau susun dalam pinggan. Mungkin ada mould dia jadi macam ini kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuih ni rasa manis kak...akak cubalah buat..banyak resepi kalau search kat google...

      Delete
  2. kat tempat saya(perak) panggil cucur jawa.rasanya kuih yg sama,sbb rasa manis cuma rupa dia takde la bertopi naik mcm tu.warna pun gelap sikit,memang sedap kuih ni....:)

    ReplyDelete
  3. pernah tengok....
    sedap juga dan nampak macam topi..........

    ReplyDelete
  4. tak penah makan..tp kat kantin sekolah saya selalu ada..tak ebrani nak cuba..takut tak sedap...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba lah makan chekgu..mana tau lepas ni hari-hari nak beli...tapi bergantung juga pada yang buatnya...kalau garing sangat tak sedap kot..

      Delete
  5. Saya nak bg tahu ni..saya dlm proses membuat kuih ni mgu lepas. Makteh saya ckp klu saya pandai dia akan tabik spring dgn saya. Azab nyer hanya Allah yg tahu..sangat2 rumit tau nampak mcm senang. Ada yg kena perap semalam, api nak kena sedang minyak pun sama, pastu jenis tepung yg kita pakai..kuali lak nak yg betul2 cembung..adoiii..senang citer ni dah kali ke3 buat..huhuhuhu

    Awak ada tips tak nak tolong saya buat?..huwaaa!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he he...jangan tanya saya ..saya tak pernah buat langsung,tengok orang buat pun tak pernah...susah juga ye..nampak bahan-bahan senang je kan...cerewet juga ye nak buat kuih ni...

      Delete
  6. nampak macam cucur jawa kalau dikg saya...warnanya agak coklat sikit sebab ada masuk gula merah kan..mmg rumit sikit nak buat,,..kekadang tak jadi kalau buat....saya suka sangat cucur ni....kalau balik kg..mesti beli..arwah mak pandai laa buat..huhuh...kat kawasan saya tinggal ni..mmg ssh nak dapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. warnanya putih di tengah..mungkin guna gula biasa...lain warna rasa sama kot...tapi memang sedaplah kan..

      Delete
  7. akak pun suka kuih ni...cuma tak tahan dngn minyaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kalau tak tos betul2 minyaknya..terasa muak..

      Delete
  8. baru nak cakap..nasib baik takde dah batu belah batu bertangkup... hehe

    tp memang macam bentuk topi..kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he he...tu lah...sib baikkan...

      memang bentuk topi cuma takde hiasan he he he

      Delete
  9. oooo gitu... mia baru je tahu ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak lagi kuih-kuih negeri orang lain kita tak tahu kalau takde yang bagitau kan Mia...eloklah share bila dah tahu

      Delete
  10. munna panggil kuih cucur ... suka makan yg tepi sekeliling kuih tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah ramai juga panggil kuih cucur...sedapkan..

      Delete
  11. Replies
    1. bole kita hias topi tu kalau kreatifkan...

      Delete
  12. macam sedap.. t balik kelantan Ahlam nk p cari la.. :)

    ReplyDelete

Sudi2 lah meninggalkan sebarang komen atau pandangan untuk entry ini.

Komen @ pandangan anda amat saya hargai.

Terima kasih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...