Monday, August 06, 2012

Tempahan Biskut Raya Untuk Diedar

Saya mengambil kesempatan bulan puasa ni mencari rezeki lebih dengan menjual biskut raya.Orang lain menjahit baju raya,langsir raya,jual pinggan mangkuk,saya pula bersama Cikgu Niena berkerjasama untuk menjual biskut raya.Biskut raya ini adalah hasil tangan dari sepupunya yang tinggal di Kuala Lumpur.Jadi dapatlah kami dengan harga yang murah.

Alhamdulillah banyak tempahan yang kami terima setakat ini.Beratus-ratus bekas tempahan yang kami terima.Tak banyak mana pun,cukuplah dapat untung sedikit.Setakat ini kami hanya mengambil tempahan di sekitar perumahan kami dan guru-guru sekolah sahaja.Itupun masih banyak lagi tempat dan perumahan yang kami tidak sempat lawat.Letih nak naik turun tangga.


 Ini dia tokey biskut raya.Orang kat kuarters ni kenal sangatlah dengan muka tokey ni.Ini kat rumah Cikgu Niena.Kami sedang sibuk mengasingkan tempahan mengikut nama.Asingkan,letak harga dan senarai biskut yang ditempah.Barulah senang nak kira untung....he he he



 Raut wajah yang keletihan (letih-letihpun duit masuk wooo)setelah berjaya mengasingkan tempahan dari pelanggan.Kami niaga kecik-kecik je.Jadi bungkusan pun biasa-biasa je.Maklumlah peniaga kecil.Teringat pula saya sewaktu sudah habis menempah biskut raya pelanggan,terlupa untuk menempah biskut raya sendiri.Barulah terhegeh-hegeh nak tempah semula.


 Inilah antara pembungkusan kuih raya yang sudah siap untuk diedar kepada pelanggan by hand tau!.Maknanya kena turun naik tangga lagilah ni.Selain turun naik tangga,turun naik kereta pun ada.itu untuk yang tinggal jauh sikit.Special delivery ni.


Inilah contoh-contoh kuih raya yang kami jual.Kami menggunakan strategi print gambar kuih je.Tak beri pun rasa.Sebab kami hanya menjual kuih yang gerenti sedap dan murah.Tak perlu diragui,sebab kami dah makan dulu sample nya...he he he.

Nak tunggu gaji kakitangan awam ke 2 keluar 13 hb Ogos ni,baru nak edar.Sebab diorang dapat gaji lagi...mudah nak kutip duit...he he he Lagipun yang beli ni terdiri dari isteri-isteri cikgu dan cikgu-cikgu sekalian.ha ha ha kayo makcik!

Pesanan: Banyak rezeki boleh diperolehi jika rajin berusaha.


31 comments:

  1. rezeki di bulan posa akak.. :)

    akak..dkna dah tukar domain..jgn lupa update domain baru dkna kat bloglist akak tau :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezeki ni

      oh dah tukar domain..nanti akak check balik

      Delete
  2. kak jual biskut ni memang untung banyak..jual murah pun untung gak..janji sedap ye dak...genti berduyun2 orang beli..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang penting sedap dan murah..dijamin!..he hehe

      Delete
  3. Kakcik hanya tempah sejenis biskut je. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cukup ke kakchik satu jenis je..he he he

      Delete
  4. kalau dah rajin, sentiasa ada rezeki....
    banyaknya tempahan.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..rezeki perlu dicari..bolehlah tahan tempahannya..

      Delete
  5. wah cayalah...byknya tempahan...

    selamat maju jaya yer...

    ReplyDelete
  6. Tahniah Ida..pokok pangkalnya..nak kena rajin, rezeki pasti datang.
    Rezeki raya ni..:) dah beli baju raya belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak na..memang kena rajinkan diri ni..

      baju raya tak beli lagilah..mungkin pakai yang lama..jimat sikitkan..

      Delete
  7. kejayaan ada dimanakan.. asalkan berusaha...
    memang banyak tempahantu... baguihnyer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...rezeki bulan puasa ni...

      Delete
  8. semoga dimurahkan rezeki ye sis..bestnya ada bisneskan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. begitulah chekgu...rezeki ada di mana-mana ..kitalah kena usahakan...

      Delete
  9. wahh..macik kayooo la raya ne erk..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kayo...kayo..kayo...ha ha ha...macik jo lah yang kayo...akak kau tak lah...

      Delete
  10. wahhhh... rajinnya.. moga terus sekses... hehehe

    ReplyDelete
  11. rancak berniaga umi..sy pon ade meniaga kuih gak skit2..saja utk seronok2..nak kate untung besau xde la..nampak cam umi dpt untung byk tu..byk kuih org tempah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak banyak pun boleh lah dapat beli semula kuih tu dengan untung tu untuk rumah sendiri...

      Delete
  12. Alhamdulillah..rezeki utk akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah mama ema..memang rezeki tahun ni...tak sangka dapat sambutan..

      Delete
  13. byknya kuih raya. Takde promote kat blog pun. Heheh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak jual kat blog...cuma jual kat rumah je...itupun tak sempat pegi banyak rumah...letih pose2 ni jalan2...he he he

      Delete
  14. wahhhh duit masyukkkkk...rezeki2.Alhamdulillah

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...