CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Monday, January 16, 2012

Buat Waffle sendiri di rumah.

Sebelum nak buat waffle kena beli pembakar waffle dulu.Banyak dah jual di pasaraya.Harga pun murah-murah je.Semua mampu beli.Biasa di pasaran harga mengikut jenama dalam RM60 ke atas.

Ini contoh pembakar waffle yang ada,berbentuk bunga.



Non stick-tak melekat le tu...


Lihat di dalamnya,bentuk bunga kan?  
Dituangkan 3 senduk kecil,Tunggu dalam masa 3 minit.Angkat,sapu mentega/strawberi lipat dua.
                

Ini hasilnya setelah disapu mentega dan jem strawberi atau apa sahaja perisa yang disukai.Lipat 2,susun dalam pinggan.Sedap dimakan panas-panas.

Resepi Waffle

3 cawan tepung gandum
2 biji telur
1 cawan susu segar/susu cair
3 sd(b) marjerin
2 cawan air suam
2 sd(b) gula
1 sd(t) yis
1/2 sd(t) soda bikarbonat
1 sd(t) esen vanilla

Cara-caranya:
1.Blender telur,esen dan gula hingga kembang.

2.Tambah tepung,mentega,air suam.Blender lagi.

3.Tambah susu,yis,soda,blender hingga sebati.

Sedia untuk dimasak.Mudah kan.Saya dapat dalam 10 keping untuk satu bancuhan ni.

Pesanan:Memang sesuai untuk saya yang ramai anak ni,tak terdaya nak beli banyak-banyak.

33 comments:

  1. sedap nyer...terliur mashi tgk pagi2 ni... ^_^

    ReplyDelete
  2. @mashitah ismail-cubalah ye..

    @mama aini-memang sedap mama...banyak dapat..kenyang..

    ReplyDelete
  3. Sallam Ida,

    Terima kasihlah kongsi resipi ni,
    akak pun nak belilah pembakar waffle ni,nak buat sendiri kat rumah.

    ReplyDelete
  4. buat sendiri boleh isi filling banyak2 selalunya yg beli tu sikit je filling dlm tu

    ReplyDelete
  5. @lipislady-kalau nak cari cuba tanya kedai-kedai jual barang plastik kat tepi sungai jelai tu kak...cepat sold out tu..

    @munna- betultu ,kalau buat sendiri boleh filling ikut suka kita kan...

    ReplyDelete
  6. sume rko punya pasal......

    x pepasal, aku pun beli tau!!


    Sumijelly.com

    ReplyDelete
  7. waahhhhh i loike..xsabaar nak membakar huuu...ni bentuk love la kak ida..ape lak bentuk bunga..hihihi nak jugakkkk...;p

    ReplyDelete
  8. @Abu Loqman-hidup harus sempoi!!

    @sumijelly-ha ha ha...beli dan jangan lupa jual...

    @Ila-kalau kita cantum kan jadi bunganya...betul tak?cuba tengok betul2...he he he

    ReplyDelete
  9. bestnya. anak sy pun minat waffle. follow u..~

    ReplyDelete
  10. huhuhu okey kalau cantum berbunga-bunga hati menengoknye huhu dapnye kak..xsabar dah ni wuwuwuu

    ReplyDelete
  11. @lIZA-TQ YE...

    @Ila--ha ha ha sabar..sabar..

    ReplyDelete
  12. oh ni fevret ni k.ida..waffle coklat..hehe..
    dari dulu lagi nak beli pembakar ia ni tapi tak terbeli2..boleh mintak k.ida buatkan ah nanti..hehe..
    balik kelate cny ni ke?
    apa2 akak roger ya..
    kalau tak ada aral boleh jumpa..

    ReplyDelete
  13. ila mmg suka..ila kena beli pembakar dia dulu

    ReplyDelete
  14. @Yna-ha'ah...biasa budak2 nampak kat pasaraya sibuk suh tolong belikan,bukan diorang kisah pun sape yang tukang buat...baik buat sendiri gerenti Halal...okk...nanti kita roger2..

    @Baby(MAMA AMANA&ARIEF)
    Adik saya kata kat Mydin ada..kat Hypersupermarket..cuba lah cari..setakat ni jenama TAKADA je..yang lain tak tahu...

    ReplyDelete
  15. harus cuba bila dah beli pembakar tu nanti :)

    anak LR penggemar wafel tegar.. pantang nampak ada jual, harus beli!

    ReplyDelete
  16. menariknya bentuk wafle ni akak..lagi imat buat sendiri..kalau beli kat kedai 1 dah rm2.50..

    ReplyDelete
  17. salam....


    payahnya nak cari WM ni...dah merata cari...maka terpaksalah membeli kat kedai je...rugiii...

    ReplyDelete
  18. @Adylia Qarissa
    akak buat dapat 10 keping darablah ngan RM2.50 tu..banyak tu..

    ReplyDelete
  19. kat mydin kajang tu berapa RM ye?

    ReplyDelete

Sudi2 lah meninggalkan sebarang komen atau pandangan untuk entry ini.

Komen @ pandangan anda amat saya hargai.

Terima kasih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...