Monday, August 30, 2010

Kuih Cara Berlauk


Bulan puasa ni macam-macam jenis kuih saya buat. Rajin sangat pula. Bukan apa masa puasa ni lah macam-macam rasa nak makan. Jadi antara kuih yang mesti saya buat walaupun sekali je dalam bulan puasa ni ialah kuih cara berlauk. Meh tengok resepinya.

Bahan-bahannya:(Inti)

Daging cincang (mangkuk kecil)
1/2 biji bawang besar merah (potong dadu kecil)
1 biji bawang putih (cincang halus)
3 sdb Serbuk kari (bancuh dengan sedikit air)
1/2 sudu cili kering (kalau nak rasa pedas sikit)
garam
gula
Hiasan:
daun bawang (hiris kecil)
cilim merah(potong kecil-kecil)

Cara-cara membuatnya:
Panaskan sedikit minyak. Masukkan bawang putih dan bawang merah. Cili kering. Serbuk kari. Goreng sekejap. Masukkan daging cincang. Garam dan gula secukup rasa. angkat.

Sementara itu, bancuh tepung gandum 2 cawan. Air secukupnya. Telur sebiji. Garam sedikit. Serbuk kunyit sedikit.Blender aje.Agak-agak dia tak pekat sangat dan tak cair sangat. Ekjas-ekjas lah.

Kemudian panaskan acuan cara. Sapu minyak sikit kat acuan tu agar tak melekat. Tuang adunan tepung, jangan penuh sangat. ambil 1/2 sudu kecil inti,nak banyak pun ok je. Letak kat tengah adunan dan hias sikit dengan daun bawang dan cili merah. Tutup. Dah masak angkat. Tak lama. Mungkin dalam 1-1/2 minit. Api kecillah.

Pesanan: Cubalah. Kuih saya buat tu taklah sesempurna macam kedai jual,jadi ada juga yang terlebih dari acuan,tapi sekurang-kurangnya saya mencuba...sodap....

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...