Thursday, August 19, 2010

Jimat sikit kali ni

Tak seperti puasa tahun-tahun yang lepas,kerap juga saya ke pasar ramadan mencari juadah berbuka. Tahun ni terasa nak berjimat sedikit,sementelah anak-anak pun dah besar-besar dan tekak mereka pun dah luas nak telan banyak makanan. Jadi cara yang berhemah adalah masak di rumah aje.

Apa yang dibeli suami saya masak dengan penuh kasih sayang. he he he,mudah-mudahan semua sayang saya. Cuma bulan puasa ni kena cari menu yang sedap sikit, jadi banyak yang saya cari dari internet. Tugas mencari menu lauk adalah anak kedua saya. Saya kata "okay hari ni nak masak ayam,cari ayam masak berkuah ". Aisyah pun terus menaip perkataan tersebut,keluarlah macam-macam menu. Saya pilih je. Sebab nak merasa tak boleh,kalau tengok resepi adalah sukatannya. Ikut ajelah. Bagi yang dah biasa memasak, boleh agak-agak je.

Lagipun kalau saya membeli pasti tak cukup. Tak cukup okay lagi,mahal pulak tu. Rupa memang menarik.Rasa tak pasti lagi. Pulak tu pasti dah mereka masak awal pagi-pagi lagi. Kalau beli tak dipanaskan pasti tak boleh bawa hingga ke sahur.

Saya pun bukannya tak pergi langsung ke pasar ramadan. Beberapa hari dah puasa ni ada dua kali ke pasar ramadan. Mencari kuih seringgit dua je. Ada sekali tu, rumah saya air paipnya keruh.Dah masak pun masih keruh lagi. Nak buat air untuk berbuka pun tak tergamak rasanya. Jalan singkat pergi beli air. Sebungkus je. Itupun kira mahal bagi saya.RM3 sebungkus.Tapi cukuplah minum anak-beranak. Kan saya pernah kata jika sentiasa bersyukur,pasti rezeki sentiasa cukup.

Pastinya saya masih ternanti-nanti kuih popia basah kegemaran saya jika saya pulang ke rumah mak. Mengidamnya nak makan kat KL punya. Kat sini ada biasa-biasa je rasanya. Macam tak umphh lah. Nak buat malas sikit.Sikit je malasnya.


Pesanan:Lama lagi ke nak cuti sekolah. Nak balik rumah mak berbuka di sana pula.

3 comments:

  1. yes! nopa dh jmp dh popia basah kt sini...sedap wooo!! hihi kasi bakar sikit.

    ReplyDelete
  2. Peh, air paip keruh tu yang bikin spoil. Walaupun untuk buat bancuh teh, rasa sensasi karat tu tetap ada.

    ReplyDelete
  3. @Cik Norfa...jangan nanti masa akak balik habis lak popiah tu...ada yang kena cari sampai dapat kang...

    @Sylarius...jangan kata kalau buat air teh, nak minum kosong cam tu pun tak tergamak...dah buang pun semua air keruh tu..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...