Tuesday, February 01, 2011

Pergolakan di Mesir..siapa mangsanya?

kami bergambar bersama di hari pernikahan mereka bersama ibunya

Mereka(rakyat Mesir) mahukan Hosni Mubarak meletak jawatan gara-gara melakukan penindasan, penipuan dalam pilihanraya yang menyebabkan rakyat Mesir amat tertekan,maka berlakulah demonstrasi.

Tetapi siapa yang menjadi mangsa?Rakyat Malaysia yang sedang belajar dan bekerja disana turut menjadi mangsa pergolakan di Mesir.Tidak ketinggalan anak saudara suami saya yang sedang mengikuti jurusan perubatan yang masih lagi belajar bersama suaminya turut terkena tempiasnya.Malam tadi saya cuba menelefon ibunya yang berada di Kelantan untuk bertanya khabar keadaan anaknya di sana.Katanya tengah malam nanti baru mendapat jawapan di mana mereka akan dipindahkan.Kalau tidak silap saya mereka (anak saudara dan suami) dan pelajar-pelajar yang lain berhimpun di dewan Malaysia.Memang mereka tidak dapat berhubung dengan kita,hanya kita sahaja yang dapat berhubung dengan mereka.

Akhirnya saya dapat mesej daripada ibunya mengatakan mereka selamat,mungkin tengah malam nanti akan dipindahkan ke Jordan atau mana-mana tempat selamat.Lega seketika.

Inoue dan suami yang sedang belajar di Cairo

Saya juga mendapat berita terbaru dari blog sufeenan tentang keadaan disana.Sungguh sedih mendengarnya.Betul katanya ramai yang tidak mengendahkan masalah pelajar kita di sana kerana menganggap bukan saudara mereka yang terlibat.Tolonglah sekadar yang mampu..

Juga berita terbaru dari blog ini.Banyak lagi blog yang memberi berita terbaru keadaan di Mesir.Harapan kita agar semuanya selamat.

Pesanan:Semoga kerajaan kita dapat bertindak dengan bijak.Selamat semuanya..hendaknya..

5 comments:

  1. amin moga depa semua selamat !

    ReplyDelete
  2. Doa berterusan dititipkan moga anak buah mamaarisa selamat kedua-duanya..ameenn..

    ReplyDelete
  3. puanbee & S.U.F.E.N.A.N- ye lah..kita yang jauh ni doakan je..semoga mereka selamat...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...