Saturday, February 19, 2011

Kari Sardin mudah je..


Menu tengah hari ni nak makan apa?Dah habis idea?Meh kita cuba masak kari sardin.Saya baru pertama kali cuba terus menjadi.

Kari Sardin

Bahan-bahannya:

1 tin sederhana sardin
1 biji bawang besar merah
3 ulas bawang putih
santan dari 1/2 biji kelapa (sekali blender je)
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu besar cili kering
garam
sekeping asam keping

Cara-caranya:
1.Bawang yang ditumbuk,tumis dengan sedikit minyak.
2.Agak-agak layu,masukkan cili kering,goreng sebentar masukkan serbuk kari.
3.Masukkan santan.Nak pekat ke nak cair ke,kita sesuaikanlah airnya.
4.Kacau-kacaukan sebentar,masukkan 1 tin sardin(dengan sosnya sekali).
5.Masukkan asam keping,garam.Rasalah,sesuaikan.
6.Dah mendidih masak.Siap

Sardin tu jangan dikacau kuat-kuat,nanti hancur isinya.Kacau-kacau manja je.

Ada lagi resepi mudah nak bagi.Paling mudah dan sedap.Macam dalam gambar tu.

Hati dan Pedal Ayam Masak Sos.

Bahan-bahannya:

Semangkuk hati dan pedal ayam
1 biji bawang besar(dihiris)
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar sos cili
kicap sedikit

Cara-caranya:
1.Hati dan pedal ayam digoreng tanpa minyak dahulu.Biar hingga kering airnya.
2.Selepas itu masukkan sedikit minyak,goreng terus hati dan pedal ayam.
3.Masukkan semua sos dan kicap.Kacau.Sesuaikan rasa,nak tambah sos lagi pun boleh biar pekat lagi.
4.Masukkan bawang.Goreng sekejap.Angkat.Siap.

(ni resepi dari Cikgu Niena)

Dalam gambar tu ada sayur kan.Tak payahlah bagi resepi.Tu resepi campak-campak je.Semua pandai.

Jadi hidangan tengah hari anda sudah siap,makan dengan nasi panas-panas,buat air sirap bandung ais.Hmmm...sedapnya...

Pesanan:Menu tengah hari ni dah lama buat baru update je.Memang sedaplah.


7 comments:

  1. alah terbayang air tgn mak..hukss

    ReplyDelete
  2. puanbee-ni air tangan umi ni...mak duk KL...jauh...kot tak suh mak masak je..

    ReplyDelete
  3. haah,,samela syafa.kdg2 tuh main campak2 yg dirasakan sesuai..haha~

    segan gak kalo org tnya resepi..hihi

    ReplyDelete
  4. perghh..menitis ayeqw liyoq baca resepi tu..nak masak la hehe

    ReplyDelete
  5. Syafa--tu lah akak malas nak bg resepi sayur tu..sebab main campak-campak je..he he he

    Sutera kasih-dah masak nanti update lah dalam blog..akak nak tengok gak..

    ReplyDelete
  6. wah!!sedapnyeeeee.....lapar2..hehe

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...