Saturday, March 31, 2012

Berkawanlah dengan semua bangsa.


Berkawan tidak semestinya dari satu bangsa sahaja.Malaysia penuh dengan berbagai kaum dan bangsa.Jangan sesekali kita menghina sesuatu bangsa.Malaysia hidup harmoni kerana sifat hormat-menghormati sesama kita.Teruskanlah!

Anak angkat saya ni,seorang yang peramah.Sewaktu gambar ini diambil dia bersekolah di Tadika Perpaduan selama 2 tahun iaitu umur 5 dan 6 tahun.Kawan bangsa Cina yang sangat baik dan rapat dengannya ialah bernama 'Wan Ru"(tak tahu ejaan sebenar,dengar je namanya).Oleh kerana ibunya tidak menghalang anaknya berkawan dengan sesiapa sahaja,maka hubungan Melayu dan Cina ini menjadi satu hubungan yang istimewa.

Setiap kali merayakan perayaan atau mengadakan jamuan,pasti mereka berdua saling jemput menjemput.Tetapi oleh kerana mereka faham budaya dan agama,maka sesuatu jemputan kadang-kadang tidak dapat dipenuhi.

Apa yang menarik ingin saya kongsi dsini,akibat hubungan tanpa perasaan benci membenci ini,maka hubungan diteruskan hingga masing-masing menaiki ke sekolah rendah.Baru-baru ini anak angkat saya Adanie,mengajak sendiri kawan baik Cinanya ini menghadiri jamuan hari lahirnya melalui pesanan di telefon bimbit.

Sebagai ibu angkat,saya merasakan dia tidak akan datang,maklumlah dia sudah bersekolah lain dan pasti mempunyai lebih ramai kawan lagi.Sangkaan saya meleset,memang dia hadir bersama ibunya.Siap bawa hadiah lagi.Terkejut saya.Memang dia menunaikan janjinya.

Walaupun disambut secara sederhana,tapi nampak meriah dengan kehadiran seorang sahabat yang berlainan bangsa.Seronok saya lihat cara mereka berdua bergaul bersama.Tidak kekok sikit pun.!Sangat mesra.

Semoga hubungan persahabatan mereka akan kekal hingga besar.Bolehlah nanti saya ceritakan lagi kisah mereka 5 atau 10 tahun akan datang lagi.

Pesanan:Kawan baik susah senang bersama!

6 comments:

  1. mia pun kawan dengan semua orang tak kira rupa paras mahupun bangsa..... :)

    ReplyDelete
  2. hurm betoi tu..tak rugi kawan ngan lain-lain bangsa..

    ReplyDelete
  3. sweet sgt kalau ade kawan yg berlainan bangsa. terign sgt nk ade kawn bangsa lain tp ak kesampaian. huhu.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...