CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Tuesday, March 06, 2012

Kek Harijadi Warna-Warni

Hari Isnin (semalam) genap dua tahun anak ke 6 saya merangkap anak bongsu saya.Maka oleh kerana kami sibuk,jadi tak sempat nak buat jamuan hari lahirnya.Saya pula nak keluar cari kek pun tak berkesempatan.

Oleh kerana bahan-bahan dah ada,bolehlah buat kek yang ringkas untuknya.

Saya tengok blog-blog lain sibuk buat warna-warni kek diorangkan..Apa susah,dengan resepi kek span biasa pun saya boleh buat.Sebab tambah pewarna je kan.Jom tengok saya buat kek.Resepi google je lah ye..Saya cuma nak beritahu macam mana warna-warni itu terjadi je..

Bagaimana kek ini terhasil?he he he

Setelah dipotong akan menjadi begini.Tertarikkan,Budak-budak suka warna warni ni.


Inilah potongan dari bahagian di atas.


Jom tengok sini pula.
Mula-mula dah bahagi beberapa bahagian warna,bakarlah satu-satu,kemudian lapiskan dengan krim antara satu lapis ke satu lapis.

Buatlah sampai habis lapis-lapis warna tu.Begitu asyik saya melakukan selapis demi selapis.Letih tau,nak tunggu sejuk dulu,dahlah bekas satu saiz tu ada satu je.



Dah siap,krimkan semuanya.Biar tutup semua kek tu.Krim ler kemas-kemas ye,bawah ni kurang kemas sikit.Tapi okay je...he he he


Hiaslah mengikut citarasa anda.Saya suka warna-warni di luar juga...


Inilah birthday girl nya...Arissa (baju belang) dan kakaknya Anis  tolong pegangkan pisau kek.
Selamat Hari Lahir Arissa!

Pesanan:Kasihan anak-anak,dah lama umi tak buat jamuan untuk kawan-kawannya.Masalah masa yang sangat sibuk.Tapi umi tetap luangkan masa buat kek ni.

24 comments:

  1. @LydSunshine
    he he he rajin kan ummi arissa ni...sebab dah terliur tengok kat blog orang kek warna-warni ni..

    ReplyDelete
  2. waaa.... buat sendiri laa... cantek... :)

    ntah bilaa laa saya nak asah bakat terpendam nie.. dah bertahun2 xbuat kek.. ngeee~

    ReplyDelete
  3. Wah..menariknya kek..Ida ni mmg ambil kursus buat kek ke..kalah kek beli ni..Beruntungnya arrisa dpt Ummi yg pandai mcm ni..:)

    ReplyDelete
  4. happy birthday buat Arissa...lebih kurang sebaya Yasmin je... birthday yasmin 9/3.... cantik kek birthday arissa

    ReplyDelete
  5. @C.M.A @ CikMoonAdnan
    Buat lah satu Cik Moon..nak tengok gak...mesti best lagi nih...

    ReplyDelete
  6. @ariana
    ha'ah kak,ida amik kursus asas buat kek...dah lama ...tapi kalau tak buat selalu lupa jugak...tapi senang je tengok resepi mudah je...

    ReplyDelete
  7. @munna
    ha'ah munna...anak akak bongsu ni baya Yasmin...cantik ke kek tu,sebab warna warni tu yang cantik..terima kasih ye munna..

    ReplyDelete
  8. msti anak2 suka kan??ila lum pandai buat kek2.. insya allahs atu mas ananti

    ReplyDelete
  9. comeinye....senang ke x buat nye ummi arissa...da la comei..dan mesti puas hati psl buat sendiri tuk anak..xde resepi ke?

    ReplyDelete
  10. @rieda_ffya
    ala resepi buat kek span jer..google je lepas tu kita pandai2lah bahagikan untuk bubuh pewarna ..senang je..puas hati buat sendiri tau.

    ReplyDelete
  11. @Abu Luqman
    tak pandai manapun..belajar yang asas je..yang lain ikut kreativiti masing2..terima kasih ye,.

    ReplyDelete
  12. slmt hari lahir buat Arisa. Tentu susah kan nak buat kek yg berwarna warni ni. Teringat waktu berkunjung ke serawak, saya tanya seorg makcik yg jual kek(bukan kek lapis, tapi saya lupa apa nama kek tersebut). Katanya memerlukan masa sehari suntuk utk memastikan kek tersebut sedap dan sempurna.

    ReplyDelete
  13. hepy besday arissa..anak bongsu yer..mana tau nnt dapat adik lagi...(gurau je jgn marah)..pandainyer ummiarissa bt kek yer...untung pandai masak...
    izan datang nak folo sinilah..best blog ni.. :)

    ReplyDelete
  14. muka arissa takde perasaan kan?
    maknanya dia tak paham apa2...kalau buat sambutan hari jadi pun bukan dia tahu apa..
    dah pos je kek tu ke sini....dia nak makan pun tak abis.

    ReplyDelete
  15. @izan mama mia
    takpe..saya bukan jenis cepat nak marah...biasalah tu semua tanya soalan macam tu...cukup dululah..ramai dah ni..umur pun makin meningkat...he he he terima kasih ye...

    ReplyDelete
  16. @Cik Norfa
    sekuran-kurangnya dia ikhlas tak pura-pura...ha ha ha

    kek ada sepotong..simpan untuk aisyah..

    ReplyDelete
  17. wah cantiknya..akak tak terbuat lagi ni sebab tpt pembakaran tak cukup..alasan ajer tu..
    tak sangka diam tak diam dah 2 tahun..chaiyokk

    ReplyDelete
  18. @kak ina kl
    ala..boleh je buat ..betul lah tu alasan je kan..
    hmm tu lah baru 2 tahun..tak leh lawan akak lagi..

    ReplyDelete
  19. salam ukhwah.hepi bday arissa.cantik kek ummi arissa ni buat.budak2 mmg suka kaler2 camni.

    ReplyDelete
  20. @inazamri
    salam kenal..terima ksih ye sudi singgah sini...budak2 nampak warna warni dah terliur kan..

    ReplyDelete

Sudi2 lah meninggalkan sebarang komen atau pandangan untuk entry ini.

Komen @ pandangan anda amat saya hargai.

Terima kasih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...