Thursday, May 19, 2011

Kaitan Penyakit Dengan Makanan

Ikan dalam kolam tak cukup zat pun boleh mati tau!

Saya nak berkongsi artikel di dalam majalah Mingguan Wanita keluaran Jun 2007.Majalah yang masih dalam simpanan saya itu,baru semalam saya membelek-beleknya,sekadar memenuhi bahan bacaan yang kurang di rumah.Keh keh keh...

Mari kita baca:

Anda mungkin mudah diserang penyakit,mudah berasa letih dan lemah, namun masih bingung mengenai puncanya.Kini,tidak perlu bimbang lagi kerana terdapat cara yang cepat dan mudah untuk mengatasinya.

  • Jika tubuh anda sensitif terhadap lebam, ini adalah petanda anda kekurangan vitamin C.Untuk mengatasinya amalkan minum segelas jus oren atau tomato.Atau,anda boleh cuba memakan mentah hirisan strawberi yang cukup kaya dengan vitamin D.Ini cukup membantu anda mengelakkan kesan lebam pada kulit anda.
(Perkara ni sering terjadi pada saya,kalau kita garu-garu tangan macam ada kesan calar puti-putih tu,orang kata kurang vitamin C,lagi satu kadang-kadang terdapat lebam-lebam di paha,orang kata kena sedut hantu-ish yang ni mangarut sikit,rupanya kurang vitamin D).

  • Jika anda mudah lelah,keletihan atau kelihatan pucat,anda mungkin kekurangan zat besi.Untuk mengatasinya,tambahkan sedikit jumlah pengambilan daging merah,daging putih seperti ayam dan sayur bayam di dalam makanan anda.Tubuh anda pasti kelihatan segar,fit dan anda tidak mudah berasa lelah lagi.

(Ha,biasa kita ni nampak pucat sebab orang kata tak ambil makanan pagi lah tu,atau kadang-kadang tak bermaya kita kata lah yang kita ni makan sikit je tengah hari tadi,padahal kurang zat besi).

  • Berhati-hati jika anda sering mengalami kekejangan otot. Keadaan ini menunjukkan anda sebenarnya kekurangan potassium.Oleh itu,anda cuba amalkan memakan pisang,kekacang atau kentang.

(Sebut pisang ni, eloklah kita makan lagi-lagi yang sembelit tu).

  • Jika anda mengalami masalah keguguran rambut yang serius,kulit sering mengalami ruam kemerahan atau bintik keputihan dikuku jari tangan,bererti anda kekurangan zink.Untuk mengatasi masalah ini,banyakkan memakan daging merah,sayur kacang buncis dan makanan hasil gandum.
(Dulu-dulu saya pernah dengar putih-putih kat kuku tu tanda rezeki,entahlah ler dengar kat mana,hmmm rupanya kurang zat daa...).

Jadi mana-mana yang boleh makan tu kita makan lah,demi kesihatan kita.

Pesanan:Semua makanan yang disebut di atas kegemaran saya.


4 comments:

  1. kalau munna ni dah terlebih zat makanan agaknya....

    ReplyDelete
  2. sokong munna...dah obes dah...tapi rambut tu selalu gugur...kena makan kacang buncis nie..

    ReplyDelete
  3. Makan sederhana lah baru sihat..

    kalo kurang makan kne makan vitamin, kalo lebih makan kne makan makanan kesihatan/ubat.

    ReplyDelete
  4. @munna & zaidah...seperti kata @Shahiran makan secara sederhana....makan sebelum lapar berhenti sebelum kenyang...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...