Monday, November 22, 2010

cuti sekolah yang ditunggu-tunggu..

Apabila tiba je cuti sekolah,mesti anak-anak yang paling gembira. Tak perlu lagi menghadap buku, nak cari baju sekolah setiap hari ahad,nak basuh baju sekolahlah, nak ikut jadual waktulah dan macam-macamlah.

Tapi bagi saya sebagai seorang ibu, bertambah lagi kerja yang perlu dilakukan. Biasanya kalau waktu pagi sempatlah saya menikmati rumah yang kemas dan bersih sehingga waktu anak pulang dari sekolah. Tapi apabila cuti sekolah tiba, rutin setiap hari anak-anak menonton tv,bermain komputer atau main cikgu-cikgu. Maka rumah akan sentiasa bersepah. Kalau diminta mengemas, sekejap je lah bersihnya. Lepas mula balik bersepah-sepah.

Yang tang tu tak pe lagi, tapi masa makan pula. Pinggan mangkuk pasti dah makin bertambah. Kejap-kejap ke dapur ambil air,kemudian cawan pula bertimbun-timbun pula atas meja makan. Kejap-kejap ambil cawan baru. Belum habis mengemas di depan, dapur pula berkecah. Letih macam ni.

Jadi saya pun ambil keputusan menghantar sebahagian anak ke rumah mak dan ayah. Disamping bercuti mereka boleh habiskan mengaji Al-Quran dengan wa nya. Lagipun kalau duduk dengan wa dan atuk, solat pasti awal waktu. Kalau kena sergah kena paksa sekali sekala, takut juga cucu pada wa dan atuknya.

Dah selesai hantar anak, saya perlu gunakan masa yang singkat ni untuk mengemas rumah. Mana baju-baju yang dah singkat, dah buruk tak boleh dipakai,perlu di nyahkan. Buku-buku yang dah koyak , yang tak elok hendak dimasukkan dalam kotak dahulu. Barang-barang kat dapur tu yang mana memang tak guna, tapi buat semak je kat dapur pun perlu dimasukkan dalam kotak dahulu. Dah penuh sangat rumah ni, sampai dah tak de ruang pula.

Ha, dah selesai kemas nanti kita borak lagi...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...