Wednesday, June 30, 2010

Mengantuk sesaat amat berbahaya sewaktu memandu

Semalam adalah hari yang paling meletihkan. Tempahan kek perlu disiapkan secepat mungkin. Jadi dari selepas je solat maghrib, terus je adun tepung dalam mixer. Perlu siapkan 101 biji cup cake untuk diambil petang ni. Kebetulan pula anak lelaki buat hal.Suruh jemput dari asrama malam tu. Dia nak tidur kat rumah. Jam 10 malam bertolak. Kerja tinggalkan sebentar,minta tolong dengan jiran sambungkan.

Hujan lebat malam tu, bawa si kecik sambil dipegang oleh si kakak dalam kereta. Pergi ke sekolah anak yang mengambil masa lebih kurang 20 minit. Sudah jemput dia, dalam perjalanan banyak kali menguap. Bawa kereta slow dah,sebab hujan lebat. Dengar radio lagi. Anak-anak dah tidur dalam kereta. Lambat lagi nak sampai rumah. Lori kat depan lagi slow.

Memang mengantuk, cuba-cuba telefon suami yang sedang berkursus di KL. Konon-konon buat teman berbual dalam telefon. Ala handphone selit kat celah tudung,kan tudung ketat dah. Ini idea di ciplak dari adik lah ni. Tapi tak ada jawapan. Tangan dah 2 kali asyik terlepas stereng kereta, sebab mengantuk. Mujur Allah selamatkan saya. Saya tersedar cepat. Cepat-cepat pegang kuat stereng kereta.Hati berdebar-debar. Tak boleh nak berhenti,malam,hujan lebat lagi,saya perempuan,jalan pula sunyi. Tapi saya rasa ini kali pertama saya mengantuk sewaktu bawa kereta. Mungkin keletihan dari petang tadi membuat kek.

Saya rasa inilah pengalaman yang mengerikan. Saya boleh bayangkan bagaimana keadaannya,orang yang kemalangan akibat mengantuk. Sepatutnya berhenti. Tapi saya takut nak berhenti hujan-hujan tu. Lagipun dah nak sampai rumah. Mujur tak ada apa-apa. Tak berani lagi nak bawa kereta malam-malam,lagi-lagi sewaktu hujan dan dalam keadaan keletihan.
Ini pun saya terpaksa sebab suami berkursus di luar daerah. Tak ada sesiapa pun tahu hal ini. Saya tidak ceritakan pada sesiapa. Tapi cerita kat sini je lah. he he he..

Pesanan: Bekalkan dalam kereta makanan atau minuman untuk hilangkan mengantuk.

3 comments:

  1. ayokk..dah tahu cerita! ha ha tak tahu....

    apsal tak tepon nopa..kan free!! apa da...

    ReplyDelete
  2. yang ko x tepon adik ko yg nie kenapa?? apa la....

    muahahaha.......nak selit tepon celah tudung la tu...hahaha...

    tiru stail June la tu...hahaha


    Sumijelly.com

    ReplyDelete
  3. tipon celcom bayar...maxis free...ho ho ho

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...