Saturday, September 15, 2012

Nasi Hujan panas pun sedap jugak!


Dah lama tak makan nasi minyak,bila asyik makan nasi himpit,rendang,satay je raya ni.Kalau kenduri kahwin pun sekarang jarang dah buat nasi hujan panas,kadang-kadang buat nasi putih berlauk kampung je kan.

Bila tak pandai buat,kenalah bertanyakan.Jadi saya tanya kawan cara nak buatnya.Mudah je sebenarnya.Saya pun mulalah godek-godek resepi,sambil menanak nasi di dapur.Kejap-kejap tengok resepi.he he he...lucu betul.Maklumlah pertama kali nak buat.

Akhirnya,siap juga.Wah senang je sebenarnya ye.Lauknya ayam masak merah,dalca sayur dan acar timun.Lengkap dah kan.Hmmm laku juga nasi saya tu.Habis licin juga kami sekeluarga makan.Boleh bagi jiran sebelah rumah bawah rumah.Murah rezeki saya nanti. Amin!

Resepinya:

Beras 3 cawan
Air 4 cawan
Susu cair 1/2 cawan
Rempah 4 sekawan
3 sudu besar Minyak sapi (saya guna marjerin je)
Bawang merah,bawang putih dan halia (tumbuk)
Bawang besar (mayang halus)
Garam dan gula
Pewarna makanan

Nota:doublekan sukatan untuk masak banyak.

Cara-cara membuatnya:

Panaskan minyak sapi,tumis bahan tumbuk dan rempah 4 sekawan.Bawang besar mayang.Kemudian dah naik bau sikit,masukkan susu cair dan air.Garam dan gula.Biar menggelegak,masukkan beras.

Nota: Saya tumis dulu dalam periuk lain,kemudian beras yang dah siap basuh saya masukkan dalam periuk elektrik,selepas bahan tumis tadi menggelegak saya masukkan air tumis tadi terus ke dalam periuk elektrik.Tekan cook.Masak seperti biasa.

Sambil tu harus dikacau sekali sekala,supaya sebati.Setelah tanda keep warm naik,titik sedikit pewarna hijau,merah dan kuning.Kacau sebati.Jangan titik banyak sangat,nanti jadi macam warna merah je macam saya punya tu.Tak cantik.

Lauk tu biasa je lah kan.Semua tahu kan.

Pesanan:Kalau pertama kali masak ni,kadang-kadang menjadi,kadang tidak.Alhamdulillah menjadi juga.



16 comments:

  1. Kalau rajin, semua menjadi.. Tahniah..

    Kalau malas macam saya ni, satu apapun tak jadi.. hahaha...

    Mood masak ni kejap naik, kejap turun... hehe..

    ReplyDelete
  2. kak...bole amik resepi ni kan..sng yg sukat pakai cawan nih...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. lyd perasan ye...betul tu saya busy sikit...ada hal lebih penting perlu saya selesaikan

      Delete
  4. ehem terliur..thanks konsi resepi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama mesti lagi best buat dari saya...

      Delete
  5. menjadi...nampak menyelarakan je..

    ReplyDelete
  6. Sedapnya Nasi hujan panas..
    One of my peberet nasik ni ;)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...