Saturday, September 21, 2013

Teknik menyusu anak selain menggunakan botol.

Mungkin ada sesetengah budak,dia taknak menyusu menggunakan botol.Tukarlah puting botol,jenama susu pun,tetap juga tidak mahu menyusu.Itu adalah antara pengalaman saya menjaga budak.

Jadi saya ada alternatif lain selain botol.Apa saya lakukan adalah menggunakan sudu atau syringe.Memanglah lambat habis,jadi di sini kesabaran itu penting.Kalau kita tak mahu anak tu lapar susu,sebab nak menyusu susu badan je,elok juga praktikkan begini.

Ada satu-satu masa,mungkin terlalu banyak beri,anak akan muntah balik susu tu.Jadi cara terbaik,beri susu tersebut sedikit demi sedikit dan selang untuk jangka masa lama sedikit,mungkin dalam 1/2 jam ke.Saya ada 2 orang anak mengasuh yang tidak mahu menyusu botol.Jadi saya praktikkan cara begini.




Tidak semestinya dia tidak mahu menyusu botol kerana dia tidak dilatih sebelum dihantar ke pengasuh,ada kalanya memang budak tu sendiri tak nak menyusu botol.nak buat macam mana,dah nama budak...hehehehe

Tapi ikut pengalaman saya,ada ketika bila dah lama sangat tak menyusu,bila dia lapar sangat,dia menyusu juga dengan botol.Walaupun sedikit,tapi dia tetap menghisap juga.Cuma mungkin bila dia dah rasa lain,dia akan menolak balik puting tu.Jadi guna alternatiflah...

Ini yang diajar oleh misi klinik:

Syringe tu perlulah diletakkan ditepi mulut anak,dan ditekan sedikit demi sedikit.Manakala sudu menggunakan sudu plastik disudukan sedikit demi sedikit.Begitulah......

Pesanan:Harap membantu mereka-mereka yang berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...