Sunday, February 19, 2012

Pasar pagi dan pelbagai cerita

Gambar ehsan google

Pergi pasar pagi hari ahad hari ini,bertembung dengan pelbagai cerita menarik untuk dikongsikan.

Situasi 1


Kelihatan sepasang pasangan suami isteri sedang asyik berjalan berpegangan tangan,sambil berjalan perlahan-lahan,bercerita dan bergurau senda.Ada seseorang atau dua tiga orang berjalan dibelakang pasangan ini mengharapkan laluan agar dapat mendahului pasangan ini yang berjalan di satu jalan yang di kiri kanannya tempat orang berniaga.

Maknanya: Kawasan pasar padat dan laluan yang sempit,jadi tolonglah beri laluan dan ingat anda bukannya sedang membeli-belah di pasaraya Giant atau Tesco!

Situasi 2


Sedang asyik berjalan pantas untuk mencari sesuatu di gerai berhampiran,tiba-tiba perjalanan seseorang ini terhenti disekat atau diperlahankan oleh dua orang sahabat(mungkin) yang sedang berjabat tangan dan bertanya khabar.Tanpa memperdulikan orang yang lalu lalang dalam keadaan yang sukar akibat pertemuan di tengah jalan ini,mereka berbual mesra dan bertepuk tampar.

Maknanya: Ini memang pasar tempat yang riuh rendah dan ramai orang,jadi boleh tak bagi laluan kepada orang lain yang lalu lalang tu dengan menarik sahabat anda ke tempat yang sesuai untuk berbual tanpa menyusahkan orang lain.

Situasi 3


Seseorang mencapai kotak rokok dari dalam poketnya,lalu mengambil sebatang rokok lalu menyalakannya.Kedudukannya memang sesuai kerana hanya dia seorang di situ.Kemungkinan menanti isteri,anak atau kekasih membeli barang.Kemudian dia menghembuskan asap rokok,lalu asap rokok itu bertebaran di merata kawasan berdekatannya.Kelihatan seseorang dua atau tiga orang,mengibaskan tangan menunjukkan tidak suka kepada asap rokok tersebut.Tidak ketinggalan ada juga cuba mentup hidung agar tidak menghidu asap rokok tersebut.

Maknanya:Sepatutnya bila berada di kawasan yang penuh dengan orang ramai,silalah bertolak ansur agar tidak merokok di tempat awam sebegitu.Sangat tidak sesuai!Silalah juga prihatin dengan amaran-amaran kecil orang ramai yang tidak suka dengan asap rokok tersebut.


Biasa tak dengan situasi-situasi di atas?.Sebenarnya banyak lagi situasi yang dialami oleh orang lain ketika ke pasar tetapi ini menunjukkan sebahagian sahaja.Jadi eloklah kita berhati-hati agar perbuatan kita tidak menyinggung orang lain.

Pesanan: Biasa saya ke pasar pagi-pagi untuk mengelakkan sesak bertembung dengan orang ramai,tetapi rupanya ramai pula yang berfikiran seperti saya,maknanya pagi-pagi pun orang ramai!

7 comments:

  1. salam ummiarisa.
    Situasi yg sama di mana-mana sahaja.Dari perlis hingga ke sabah, inilah situasinya. Baik pasar pagi, pasar malam mahupun pasar tani

    ReplyDelete
  2. saya pergi pasar seminggu sekali..je..beli stok seminggu

    ReplyDelete
  3. @shameel Iskandar
    maknanya.Malaysia memang gitulah ye..penuh dengan orang yang pentingkan diri sendiri..

    ReplyDelete
  4. @Abu Luqman
    dulu anak-anak kecil memang beli stok seminggu pun,tapi dah besar ni 2 kali seminggu cari lauk...

    ReplyDelete
  5. urm..mmg selalu sangatlah jupo situasi gini k.ida..org ni mcm2 pe'el kan..selfish sungguh la..

    ReplyDelete
  6. @Prettywrite
    hmm..nak buat camne..kena biasakan diri juga lah..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...