Friday, July 29, 2011

Pengantin Baru baca sini!Pengantin Lama jangan buat-buat lupa!

sekadar gambar hiasan ehsan cik google

Saya rasa semua orang sudah pun puas dapat menghadiri perkahwinan keluarga,sanak saudara dan sahabat handai sejak dari bulan Januari hingga bulan Julai 2011.Mesti banyak kenangan yang dapat disimpan sebagai kenang-kenangan.Masih terbayang lagi keenakan jamuan kenduri kahwin tersebutkan.

Bagi yang berkahwin sebelum Ramadan tentu seronok dapat berpuasa bersama suami tersayang dan keluarga baru bulan Ramadan tahun ni dan pasti tak sabar nak beraya bersama suami tercinta.

Ok!Cukup-cukuplah tu ye.Sudah tiba masa kita berpuasa lagi ye bulan Ramadan tahun ni.Hah!Meh baca sini wahai pengantin-pengantin baru dan tak lupa juga buat pengantin-pengantin lama yang mungkin dah lupa.

Isteri yang berpuasa sunat perlu baca ini:

1.Perempuan yang ingin berpuasa sunat perlulah meminta izin daripada suaminya terlebih dahulu.

2.Jika isteri yang sedang berpuasa sunat diminta memenuhi kehendak syahwat suaminya perlulah ia menghentikan puasa tersebut kerana mematuhi kehendak dan perintah suami adalah wajib.

3.Persetubuhan pada waktu mengerjakan puasa sunat tidak perlu kepada penggantian puasa dan kifarat sebagaimana puasa pada bulan Ramadan.

Ok,boleh faham tu kan.Isteri perlu patuh pada perintah suami,tetapi patuh kepada tuntutan Islam sahaja,bukan patuh dalam membuat perkara-perkara yang tidak baik.

Bagaimana jika puasa pada bulan Ramadan?Ok sila sambung pembacaan anda:

Suami-Isteri yang berpuasa pada bulan Ramadan perlu ingat ini:

Orang yang bersetubuh pada siang hari bulan Ramadan, maka kedua-dua suami isteri tersebut perlu menggada puasa berkenaan dan suami wajib membayar kifarat (denda) seperti:

1.Memerdekakan seorang hamba Mukmin lelaki atau perempuan (sekiranya mampu).

2.Berpuasa dua bulan berturut-turut tanpa terputus (kalau tidak berdaya).

3.Memberi makan kepada 60 orang kafir/miskin.

Bagaimanapun jika persetubuhan itu dilakukan kerana terlupa,jahil tentang haramnya atau dipaksa keatasnya tidaklah wajib kifarat.

Lihat!Janganlah kita ambil mudah larangan-larangan Allah ni ye.Tepuk dada tanyalah Iman!

Selamat Berpuasa!

Pesanan:Untuk ingatan diri sendiri juga ni.

5 comments:

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...