Saturday, January 26, 2013

Pengalaman menaiki Air Asia ke Sarawak


Mula-mula beli tiket online di Air Asia.Nak bercuti bulan Januari 2013,beli tiket bulan Oktober 2012.Sebabnya?Tiket murah waktu tu.Dah selesai beli tiket walaupun pertama kali beli online dan ada sedikit frust.Sebabnya harga di tunjukkan RM98 sehala...tambah tax,tambah tu tambah ni...harga bertambah...berapa?Ikut pada apa yang kita perlu dan harus bayar.Menjadikan lebih dari RM100 sehala.

Ok itu okay lagi,sebab kita boleh pilih harga apa yang nak dibayar.Kemudian print out lah tempahan tu.Kita ke LCCT untuk berlepas.Bertolak jam 7.25 pagi maka perlu ada di sana 2 jam awal...kata staff merekalah.Saya tiba di LCCT jam 5 pagi.Terus ke kiosk Air Asia untuk print out boarding pass hanya dengan menekan nombor tempahan yang diberikan.Tak reti?Takpe ada staff yang sedia membantu.Saya?Saya staf diorang lah bantu.

Selesai semuanya.Saya ke daftar masuk nak pergi timbang berat bag...ala...bahagian luggage tuuu...Timbangan yang saya beli RM20 kg.So timbang je mana-mana bag yang rasanya sampai cukup 20 kg.Sebenarnya saya dah timbang pun berat beg di rumah,guna timbang berat badan tu.Pastikan bawa semua pengenalan diri sama ada surat beranak dan kad pengenalan.Dia check sorang-sorang tau!Ketat betul!

Okay dah selesai,boleh masuk ke balai berlepas.Bukan balai polis ye...Balai berlepas.Scan segala barang yang kita bawa,check badan sekali weeee.Dah masuk situ barulah bebas.Carilah pintu yang dimaksudkan untuk ke Sarawak.Masa nilah nak solat Subuh.Sebab tu datang awal.

Balai Berlepas yang tidak sama dengan balai polis

Masa yang dinantikan tiba......Boleh lah ke pintu yang bernombor tu.Bagi boarding pass kat staff situ,dia check...kemudian berjalan kaki lah kami nak pergi ke flight kami tu.Letih juga berjalan dengan mendokong si kecil lagi.Waktu ni saya tengok muka anak-anak ceria sungguh!Maklumlah ada banyak pesawat Air Asia tengah landing baikkk punya....cuci mata diorang.




Masa untuk naik pesawat merahhh!!!!!


Naik je pesawat takyah nak buat tak retilah cari no seat.Sama je macam naik bas.Tapi kalau nak manja-manja dengan pramugari-pramugara tubolehlah buat-buat tanya...hehehe...Hah cepat cari seat...bukan susahpun...


Ha tengok si kecil dah ambil tempat mereka.Sorang satu...jangan nak mengada-ngada nak pangku.Seat tu bayar tau!


Okay...yang ni takpe.Buat-buat muka tak malulah snap sana snap sini...first time lah katakan...hehehe...first time untuk anak-anak bukan tuk makpak diorang tau...


Okay dah dapat seatkan.Dah siap pramugari buat pengumuman offkan handphone dan segala gadjet yang ada.Okay baca je lah apa yang boleh baca.Nak berlepas ni,psang tali pinggang.Wah syoknya dapat tempat duduk tepi tingkap.


Pagi-pagi tengok awanlah.....


Tengok sayap pesawat....


Dah nak sampai baru lah nampak pemandangan ini....

Dah sampai Sarawak.Perjalanan lebih kurang 2 jam je...


Lalu bahagian Pemeriksaan Imegresen...baru boleh keluar dari airport Kuching.Lama juga di sini,sebab bilangan ahli keluarga saya yang ramai.

Kamek sudah sampai!!!!

Jom cuti-cuti Malaysia!

Pesanan:Nak boleh naik lagi pesawat ni sekeluarga mau lama juga menyimpan.huhuhu

13 comments:

  1. Yang tak laratnya naik pesawat AA ni, kena berjalan jauh dari terminal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kakcik,dahlah nk jimat charge luggage,sanggup bw beg pikul yang berat,ha rasakan...

      Delete
    2. Kena jalan ke. Sy tkpernh naik AA. Slalu naik mas je.

      Delete
    3. Kena jalan ke. Sy tkpernh naik AA. Slalu naik mas je.

      Delete
  2. dh pernah experience galas beg...dgn anak2 kecik kiri kanan... sorg2 without papa diorg...huhuu...LCCT sgt x mesra pengguna mcm wani :(

    ReplyDelete
  3. nk tya..msa pegi kuching tu akak sewa keta ape..ada no contact utk keta sewa x..klu ada emelkan kat suzyana_2468@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  4. nk tya..msa pegi kuching tu akak sewa keta ape..ada no contact utk keta sewa x..klu ada emelkan kat suzyana_2468@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  5. hello2...juz nak promote yer.. im chris adam from kuching sarawak.. juz nak bagitau yg i boleh tlg jd tourist guide korg,n sesape yg nk ke kuching sarawak..KALAU NAK,I SUGGEST: rm150 utk 6jam sekali kereta proton waja n driver i sendiri.. i blh bawa kemana sja yg u all nk pergi, or i blh intro tmpt yg best2, SPERTI ::

    1; kampung budaya

    2: gunung santubong (jika ingin mengetahui sejarah puteri santubong,or ingin melihat bentuk gunong tersebut)

    3: serikin , tebedu / sempadan indonesia,barangan murah,sperti beg,baju,kraf tangan, buah tangan,smua murah2..n bnda yg korg xpernah lihat d tmpt lain..

    4:wind cave, fairy cave ,

    5: menikmati rumah bidayuh (baruk)..rumah iban (rumah panjang)

    6: tmpt picnic yg paling sesuai seperti (family park, jambatan merah, sungai rayu, sematan, lundu,

    7: jln2 d sekitar kuching,tmpt shopping,

    8: budget hotel,standard hotel,i boleh tlg cari..

    BANYAK LAGI SAMPAI XDPT NK LIST KAN.HEH ..

    sorry ida, i juz nk promote..kot2 nk pg kuching lagi kan? i blh bawa..dont worry,im friendly..love to make friend. N THANKS..U MAY CALL ME ,IF INTERESTED

    0149957036

    Adam.

    facebook : chreez_devil88@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok terima kasih...semoga sesiapa yang nak ke Sarawak bolehlah berhubung dengan awak ye...

      Delete
  6. text me from Facebook or Juz SMS me..coz i xde blog..hehe thanks..

    adam

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...