Sunday, July 03, 2011

Allah sayang tak jika kita susah?



Ramai yang mengeluh bila mendapat kesusahan.Seolah-olah Allah tidak memperdulikan kita.Tapi tahukah kita susah dan senang adalah kuasa Ilahi.Kita tidak dapat menolaknya.Segalanya Allah yang tentukan.

Jadi kalau kita rasa Allah tak sayang kita sebab itu kita susah,sebenarnya salah.Allah sayang semua orang yang sentiasa mengingatiNya.

Mari kita ambil iktibar dan jadikan motivasi cerita di bawah ini:

Pada zaman dulu ada dua nelayan,seorang mukmin dan seorang lagi kafir.
Satu hari mereka turun ke laut untuk menangkap ikan bagi mencari rezeki.


Ketika menebar jala,nelayan kafir itu menyebut nama tuhan berhalanya dan mendapat hasil tangkapan yang sungguh banyak.


Berbeza pula dengan nelayan mukmin yang apabila menebar jalanya,beliau menyebut nama Allah,tetapi seekor pun ikan tidak tersangkut pada jaringnya.


Hingga ke lewat senja,nelayan mukmin tidak berjaya mendapat ikan,manakala nelayan kafir itu kembali dengan membawa ikan yang sangat banyak.


Meskipun pulang dengan tangan kosong,nelayan mukmin itu tetap bersabar serta reda dengan apa yang Allah takdirkan ke atasnya,manakala  si kafir yang membawa berbakul-bakul ikan pulang dengan rasa bangga dan bongkak.


Malaikat yang melihat keadaan nelayan mukmin ini berasa simpati lalu mengadu kepada Allah.Allah memperlihatkan kepada malaikat tempat yang disediakan oleh-Nya untuk nelayan mukmin itu,iaitu sebuah syurga.


Berkata malaikat:"Demi Allah, sesungguhnya tidak memberi erti apa-apapun penderitaan di dunia ini jika dia mendapat tempat di syurga Allah."


Setelah itu Allah memperlihatkan tempat yang disediakan untuk nelayan kafir.


Maka malaikat itu berkata:"Alangkah malangnya nasib si kafir.Sesungguhnya tidak berguna langsung apa yang dia dapat di dunia dulu,sedangkan tempat kembalinya adalah Neraka Jahannam.


Kisah di atas jelas menunjukkan kesusahan di dunia bukan bermakna Allah tidak menyukai seseorang dan begitu juga kemewahan yang Allah berikan kepada seseorang bukan bermakna Allah meredainya.

Pesanan: Jangan kita berburuk sangka dengan Allah,jika kita ditimpa musibah atau kesusahan.Pasti ada hikmah disebalik setiap kejadian,

7 comments:

  1. bila baca ne dipagi isnin sejuk hati.. semangat nak keja tau

    ReplyDelete
  2. @BABY(MAMA AMANA&ARIEF)-Tu lah saya share supaya kita tidak berdukacita...

    ReplyDelete
  3. hai...izan follow sini yer... byk resepi menarik dlm ni...best sgt...

    ReplyDelete
  4. @Cik Puan Izan-tq ye...boleh kita share2..

    ReplyDelete
  5. betulll... betulll. setuju... cuma bila dilanda musibah, kita mmmg lah meroyan sket, tp bila dah reda, baru nampak apa hikmahnya...

    ReplyDelete
  6. betulll... betulll. setuju... cuma bila dilanda musibah, kita mmmg lah meroyan sket, tp bila dah reda, baru nampak apa hikmahnya...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen jika ada...komen anda tetap akan dibaca walaupun tidak dibalas.Senyum selalu.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...