Thursday, January 30, 2014

Cuti panjang ke sempena Tahun Baru Cina ni?

Saya sudah berada di kampung suami Kelantan, menikmati cuti setelah letih bekerja seharian sebulan.Namun demikian sebagai seorang ibu dan isteri,tugas di dapur sentiasa tak pernah cuti.Memasak menjimatkan disamping kebersihan dikawal,

Ada yang mulai bercuti 30 Januari 2014 hingga 4 Februari.Ini bagi sekolah yang sudah pun menggantikan cuti pada sabtu lepas.Namun begitu ada juga yang hanya bercuti sehingga 2 Februari je.Anak-anak saya ada di dua situasi cuti itu.Jadi hendak tak hendak lebihan 2 hari tu kena bercuti di rumah semula lah.Balik awal jugalah saya ke Kuala Lipis.

Saya tertanya-tanya masih sejukkah sesetengah daerah di Kelantan hingga ada yang mencapai sehingga 17 darjah selsius.Namun bila saya sudah tiba di Kota Bharu,jiran saya memberitahu hari ni baru terasa panasnya berbanding sebelum ni dengan cuaca sejuk.Apapun saya bersyukur dengan cuaca yang ada sekaran ni.Tak panas tak sejuk.

Okaylah,sempena cuti panjang ni jagalah kesihatan dan keselamatan diridan keluarga.Yang pasti cikgu sekolah beri kerja sekolah yang banyak kat anak-anak.Tu yang saya dengar anak-anak cakap "umi ,cikgu ni bagi kerja sekolah banyaklah,macam cuti sebulan je"...hahaha...buat je lah anakku.

Selamat bercuti!

Pesanan:Ramai dah rasa perubahan cuaca tidak menentu ni,ada juga budak-budak dan dewasa rasa nak demam je kan.

Monday, January 27, 2014

Ada susah ada senang jika anak satu sekolah dengan ayahnya

Saya baru je habis mendaftar anak lelaki sulung saya masuk ke Kolej Vokasional Kuala Lipis.Baru dapat tawaran untuk second intake.Walaupun suami mengajar di situ,saya tidak mahu bebankannya dengan kerja sekolah lagi,nak daftar anak lagi.Jadi saya lah yang uruskan pendaftaran anak.

Setiap kali saya pergi mendaftar,membayar yuran,ke kedai koperasi,pasti saya berselisih dengan kawan-kawan suami yang juga tenaga pengajar di situ.Setiap kali itulah mereka bertegur sapa dan bertanya tujuan saya ke situ pagi tu.Sah-sahlah saya daftar anak sekolah situ.



Jadi dikeliling anak saya ialah rakan ayahnya,juga rakan kepada saya.Jadi saya dah pesan kat anak saya janganlah buat perangai,belajarlah betul-betul,jaga air muka ibu dan ayah.Maklumlah dah satu sekolah dengan ayahnya.

Ada baik dan tak baiknya bila anak kita ni berada sama sekolah di tempat ayahnya mengajar.Pasti ada yang serba tak kena.Namun saya dah berpesan kepada tenaga pengajar di situ,saya serahkan anak saya pada mereka,buatlah apa yang patut.Dia juga sama seperti pelajar yang lain,tiada istimewanya.

Yang susah,jangan malas buat kerjalah,nanti mulalah ada yang tak senang hati,yang senangnya,pergi sekolah sekali balik sekali dengan ayahnya.kan

Itulah yang paling saya takuti,tapi saya percaya anak saya pandai menjaga diri.


Semoga dia akan lebih berjaya!

Pesanan:Ada 2 orang tenaga pengajar situ yang hantar anak mereka dengan saya,hehehe...anakku di tanganmu,anakmu di tanganku...adilkan...hehehe..saya harap mereka dapat ajar yang terbaik untuk anak saya.

Saturday, January 25, 2014

Jom Like hasil Kerja Anak Saya dan Rakan-rakannya

Mereka bekerjasama dalam menghasilkan sebuah video pendek berjudul  "Persis alam" untuk pertandingan untuk Sekolah Kluster Kecemerlangan yang bertemakan alam sekitar.

Hasil kerja mereka ini telah dipantau oleh guru-guru sekolah mereka.Walaupun pendek ianya memberi satu pengajaran untuk kita menghargai alam sekitar.

Anak saya dan rakan-rakannya yang berusia 16 tahun telah mencuba sebaik mungkin untuk menghasilkan video ini.Untuk ulasan saya masih banyak lagi perlu diperbaiki.Mungkin ini percubaan pertama mereka,jadi hasilnya mungkin tidak seperti yang kita jangkakan.Apapun mereka telah berusaha.

Anak saya sebagai penyunting video,penulis skrip dan jurukamera.Dia pun ada berlakon .Carilah sendiri.(baju biru)
Semoga berjaya!


Boleh lihat disini:
https://www.youtube.com/watch?v=KXdI3i4mCOs

Pesanan:Terima kasih atas sokongan semua

Thursday, January 23, 2014

Permainan zaman saya kanak-kanak dulu

Lagu dan permainan kanak-kanak zaman dulu tak dapat dipisahkan.Siapa sangka zaman It ni jarang benar permainan ni budak-budak sekarang mainkan.Semua sibuk dengan gadjet.Tak keluar rumah pun tak apa agaknya. Ingat tak lagu dan permainan ni.Saya sering main dengan rakan-rakan sewaktu sekolah rendah. 

Enjit-enjit semut,siapa sakit naik atas.
Enjit-enjit semut,siapa sakit naik atas.
Enjit-enjit semut,siapa sakit naik atas.
Enjittt - enjit semuut si-a-pa sa-kit na-ik a-tassss.



Masa ni ada kawan buat dajal.Dia cubit kuat-kuat.Sakit sebab cubit kecil tu.Ada yang berair air mata tau.hehehe Nostalgia sungguh.


Ini ingat tak?

Ni bait lagu cucu-cucu yang ada di keliling nenek:

Nenek-nenek si bongkok tua
Siang malam asyik berjaga
Mencari cucu di mana ada
Nenek ku kahwin dengan anak raja


Ni bait lagu nenek yang bertutup mata:

Cucu-cucu tak dapat lari
Nenek tua banyak sakti
Mencari cucu di mana ada
Siapa yang kena dia yang jadi

Masa habis je nenek nyanyi,semua bertempiaran lari.Puas lah nenek mengagau-ngagau tangan mencari cucu.Kalau kena yang nak dajal,sempat lagi balik rumah makan-makan.(eh macam dalam iklan maggie je)..hehehe

Banyak lagi.Ini baru dua je.Betullah anak-anak sekarang tak minat main permainan ini agaknya.Main kat luar rumah pun paling habis main gelongsor dengan buaian di taman permainan kanak-kanak.

Ada lagi tak lagu permainan dulu-dulu yang nak share?
Habis anak-anak jagaan saya suruh lakonkan.Diorang pun tak tahu permainan ni.hehehe

Pesanan:Rindu zaman kanak-kanak,memang enjoy habis bermain dengan rakan-rakan,tak fikir langsung masalah.


Wednesday, January 22, 2014

Choco Chicken-Ayam bercoklat


Inilah dia Choco Chicken gabungan ayam yang bersalut coklat.Agak-agaknya apa ye rasanya.Hmmm pastilah sedapkan.Apa saja makanan yang menggunakan coklat pasti sedap dan menyelerakan.

Ini hanya terdapat di sebuah restoran di California.Kreatif juga ye.Banyak cara nak guna coklat ni.Tapi bagaimana caranya?Ayam ini dicelup dengan adunan tepung coklat dan digoreng..Kalau macam ni kena reka resepi sendiri ni.

Boleh baca selanjutnya di sini:http://www.merdeka.com/gaya/chocochicken-ayam-goreng-lezat-berbalut-cokelat.html

Pesanan:Nak cuba buatlah,bukan guna ayam je,guna ikan,sotong,udang pun sedap juga ni.

Wordless Wednesday # 31 - Rak menjimatkan ruang


Barang hadiah perkahwinan dan lai-lain barangan dalam stor.Setelah mak beli rak (saya tukang pasang tau),saya susun semua barang-barang tu.Hasilnya banyak ruang kosong di bilik stor tu.

Pesanan:Mak kata beli rak ni di Tesco,bila beli kali ke-2 dapat satu je,rupanya dah habis stok,maknanya laku tu...nak pasang pun senang tak guna pakupun...

Tuesday, January 21, 2014

Gambar menarik dari seekor rama-rama

Dua hari lalu,rama-rama masuk ke dalam rumah,orang tua-tua kata ada orang jauh nak datang rumah.Tapi sehingga hari ni tiada pula orang jauh datang.

Rama-rama datang hinggap di dinding rumah saya.Saya lihat sesuatu yang menarik di sayap rama-rama tersebut.Lalu saya cuba ambil gambar.Dapat ambil sekeping je sebab,cepat sangat larinya.

Cantik rama-rama ni.

Apa dalam fikiran anda bila lihat gambar di atas.Ianya seperti sesuatu yang ada mata hidung dan mulut.Topeng barangkali.


Namun itulah gambar dari seekor rama-rama.Setiap rama-rama mempunyai keistimewaan rekaan tersendiri di badan mereka.Semuanya ciptaan Allah Yang Maha Besar.

Pesanan: Suka melihat kecantikan fitrah manusia biasa.

Thursday, January 09, 2014

Kacang buncis bersambal telur


Saya pernah makan kacang buncis sebegini di Genting Highlands satu masa dulu.Ceritanya,saya dan adik bawa keluarga termasuk mak dan ayah,jalan-jalan ke Genting Highlands.Kalau bukan kerana dapat redeem bilik percuma jangan harap kami nak bermalam di situ.

Oleh kerana terlalu banyak restoran makanan segera,tentulah tidak sesuai dengan tekak orang tua saya.Maka berjalanlah saya dari satu gerai ke satu gerai.Akhirnya jumpa juga gerai menjual nasi berlauk.Oleh kerana saya dah tahu harganya pasti mahal,kami sepakat mengambil lauk sayur kacang buncis ni.Ambil pun tak banyak,sekadar cukup untuk makan dengan nasi.Waktu bayar,mak ooiii mahal juga harganya.Saya tak ingat,tapi memang mahal.

Kami berdua habiskan hingga licin sebab harganya mahalkan.hahaha...

Jadi saya suka tengok apa bahan-bahan yang diletakkan,jadi dengan harapan saya akan mencubanya suatu hari nanti.Agak lama juga saya hampir 3 tahun,baru semalam saya baru cuba masakkannya.

Bahan-bahan:
Kacang buncis
Bawang merah dan bawang putih
Cili kering blender
Udang kecil
Telur sebiji

Cara-cara memasaknya:
1.Tumis bawang merah dan bawang putih yang ditumbuk
2.Masukkan cili kering dan masak
3.Masukkan udang kecil
4.Masukkan kacang buncis
5.Masukkan garam dan perasa aji
6.Bancuhkan telur dan masukkan ke dalam sayuran tu,kacau.

Dah siap.tak tahulah betul ke tidak resepi ni,saya main reka sendiri je ni.Kalau ada apa-apa yang kurang mohon kawan-kawan tolong tambahkan.

Makan dengan nasi tanpa lauk lain.Itu pun dah cukup lengkap.

Pesanan:Selamat makan..

Wednesday, January 08, 2014

Tuesday, January 07, 2014

Semuanya dah selesai untuk awal tahun ni...

Anak-anak semua dah ke sekolah.Lega hati ini,bila semuanya dapat diselesaikan satu persatu.Memang banyaklah duit keluar untuk bayaran buku-buku dan yuran-yuran sekolah anak-anak.Tanggungjawab tetap tanggungjawab.Yang penting anak dapat belajar dengan baik.

Sebenarnya,ada lagi duit kena sediakan ni.Itu baru awal tahun,lepas ni macam-macam lagi cikgu suruh beli.Ikut pengalaman tahun-tahun lepas,begitu juga,ada je barang cikgu suruh beli.Jadi kena bersedialah ni.


Tiga orang anak saya di sekolah menengah,manakala 2 orang lagi di sekolah rendah dan seorang di tabika.Alhamdulillah,semangat awal tahun,kasut baru,baju baru,serba baru,nak sekolah pun lagi bersemangat bangun pagi-pagi.Semoga berterusan.

Memang bahang kenaikan harga barangan dan serba serbi yang lain sangat kami sekeluarga rasai,maklumlah untuk menyediakan pembayaran yuran untuk semua anak,memang banyak.Mujurlah suami kerja berpendapatan tetap,bolehlah menampung sedikit sebanyak.Tidak mahu mengeluh panjang,saya dan keluarga perlu teruskan kehidupan.Yang penting agama Islam diutamakan.

Hmmm...macam-mana dengan kawan-kawan atau blogger di luar sana?Okaykah untuk awal tahun ni.Sama-samalah kita berdoa kepada Allah mohon dipermudahlan segala urusan dan dimurahkan rezeki.Hanya kepadaNyalah kita memohon dan berserah.

Jumpa lagi!

Pesanan:Rasa nak mengadu....kepada Allah jualah tempat memohon pertolongan.

Wednesday, January 01, 2014

Selamat Datang Tahun 2014!

Tahun 2014 menjelma,Alhamdulillah diberi kesempatan berada di tahun 2014.Semoga tahun ini akan memberi rezeki yang lebih buat saya dan keluarga,kerana tahun ini sangat besar cabarannya,kesemua 6 anak-anak saya sudah bersekolah.Maka tanggungan perbelanjaan di rumah dan sekolah bertambah.Kerana mereka sudah semakin membesar.

Tahun ini juga saya berazam akan menjadi seorang isteri ibu dan muslimah yang lebih baik dari tahun-tahun yang lepas.Banyak lagi yang ingin saya pelajari tentang dunia dan akhirat.Semoga perkara yang baik-baik banyak berlaku tahun ni.

Berazam tahun demi tahun bukanlah sesuatu perkara yang baru.Sesiapa saja boleh berazam namun untuk menunaikannya kita perlu satu kesungguhan dan displin hidup yang tinggi.Percayalah setiap perbuatan kita lakukan perlulah bersandarkan kepada agama kita yang satu iaitu Agama Islam,kelancaran akan kita nikmati dikemudiannya.

Tahun yang penuh cabaran dan dugaan ini akan cuba saya tempuh demi sebuah kehidupan yang baik.

Pesanan:Buang yang keruh ambil yangjernih,lupakan peristiwa silam,perbaiki diri sendiri.

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...